عیدالله الاکبر اشعار ویژه عید غدیر

ترتیل قرآن کریم 30 جزء

 

بخش های ویژه سایت مداحان قم
اخبار مذهبی , مداحی , مداحان , شاعران
اشعار مذهبی , اشعار مداحی
دانلود مداحی , مداحان اهلبیت ,مداحان قم
گلزار شهدای مجازی,وصیت نامه خاطرات شهدا کلیپ شهدا صدای شهدا
معرفی نامه و زندگی نامه مداحان و شاعران اهل بیت

اوقات شرعی

افراد آنلاین

ما 21 کاربر آنلاین داریم

آمار بازدیدکنندگان

امروز
دیروز
این هفته
این ماه
کل آمار
5156
6322
24758
115562
31021429
Your IP: 54.82.44.149

هفتم صفر روز شهادت سبط اکبر حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام همچون سالروز شهادت همه ی معصومین علیهم السلام یادآور مصائب فراوانی است که بر سر تک تک آن انوار تابناک رفته است.

 

هر چند داغ و درد شیعیان هنوز تازه است و تنها با ظهور حضرت مهدی علیه السلام التیام می یابد اما برگزاری مجالس ذکر منقبت و فضایل و مراثی حضرات معصومین خالی از اثرات مستقیم و غیر مستقیم آن نمی باشد.

 

در خصوص تاریخ ولادت و شهادت ائمه و همچنین مناسبتهای بزرگ دینی در برخی موارد صراحت وجود دارد و در برخی موارد، نقلهای گوناگون است.

از مواردی که هیچ اختلافی در آن وجود ندارد واقعه غدیر می باشد. شیعه و سنی متفقاً معتقدند این بزرگترین حادثه ی تاریخ، در روز 18 ذی الحجّه به وقوع پیوسته است.

یا ولادت امام عصر علیه السلام که یقیناً در نیمه شعبان بوده است. و یا روز عاشورا که بدون کمترین تردید در روز دهم محرم حادث شده است. اما مناسبتهایی وجود دارد که به جهت ملاحظاتی زمان آن در هاله ای از ابهام قرار دارد و مورخین 2 قول و احتمال را برای آن قائل شده اند.

از جمله این مناسبتها، سالروز شهادت کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی(علیه السلام) می باشد. برخی از اقوال حکایت از شهادت حضرت مجتبی(علیه السلام) در 28 صفر دارد و برخی دال بر این واقعه ی جانگداز در هفتم صفر است.

در این مقال مجالی برای بحث علمی و تاریخی نیست و این حقیر خود را در حدّ ورود به این بحثها نمی دانم.

اما آنچه برای پژوهندگان تاریخی جالب به نظر می رسد، پررنگ بودن نقل هفت صفر و توجه و عنایت خاص علماء بزرگ و مراجع عالیقدر به آن می باشد.

در چند روز گذشته به ارائه مقاله ای با هدف بیان نظرات مراجع عظام پرداختیم. چکیده نظرات عمده ی این بزرگواران اهمیت دادن به هفتم صفر به عنوان سالروز شهادت حضرت مجتبی علیه السلام بود.

نکته مهمی که باید به آن توجه ویژه ای داشت این است که حتی در صورت اینکه بخواهیم هفتم صفر را به عنوان روز ولادت امام کاظم علیه السلام در نظر بگیریم نباید در آن به برپایی مجالس جشن و سرور پرداخت و صرفاً به بیان فضایل و مناقب آن امام همام باید اقدام نمود.

اساساً به تصریح همه بزرگان دو ماه محرم و صفر ماههای عزا و سوگ خاندان عصمت و طهارت می باشد و شایسته نیست در این دو ماه اظهار شادمانی و سرور نمود آن هم به صورت مجالس شادی.

به این عبارات توجه فرمایید:

(آیه الله میرزا جواد تبریزی)

"محرم و صفر ماههای حزن بر سیدالشهدا و خاندان اهل بیت می باشد و باید به مجالس عزا و روضه خوانی بگذرد. والله العالم "

 

(آیه الله صافی گلپایگانی)

"چون هفتم صفر بنابر بعضی اقوال مصادف با روز شهادت امام حسن مجتبی(علیه اسللام) می‌باشد و از طرفی تمام ماه محرم و صفر ماههای حزن آل الله و کاروان داغدار و مصیبت زده حضرت سیدالشهدا است سزاوار است در این دو ماه مجلس روضه و عزا برپا نموده و از مجالس جشن و سرور جداً اجتناب شود. "

سایت تبیان به عنوان یک پایگاه فرهنگی و مذهبی امسال ویژه نامه ی شهادت حضرت امام حسن مجتبی(علیه السلام) را در هفتم صفر ارائه می نماید تا بدینوسیله ایام پایانی ماه صفر را صرفاً به انعکاس مسایل مربوط به رسول خاتم (صلی الله علیه و آله) اختصاص دهد.

شاید به این شکل قدری از غربت حضرت ختمی مرتبت کاسته شود و فرصت برای آشنایی با سیره و شیوه ی عملی رسول خدا بیش از پیش فراهم گردد.

علیرضا مهدوی شاهرودی

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

این سایت توسط گروه مهندسی نرم افزار انعکاس برتر طراحی و اجرا شده است