عیدالله الاکبر اشعار ویژه عید غدیر

ترتیل قرآن کریم 30 جزء

 

بخش های ویژه سایت مداحان قم
اخبار مذهبی , مداحی , مداحان , شاعران
اشعار مذهبی , اشعار مداحی
دانلود مداحی , مداحان اهلبیت ,مداحان قم
گلزار شهدای مجازی,وصیت نامه خاطرات شهدا کلیپ شهدا صدای شهدا
معرفی نامه و زندگی نامه مداحان و شاعران اهل بیت

اوقات شرعی

افراد آنلاین

ما 18 کاربر آنلاین داریم

آمار بازدیدکنندگان

امروز
دیروز
این هفته
این ماه
کل آمار
1611
3934
1611
112774
31150371
Your IP: 18.217.84.171

دعبل چه کسی بود؟
در گذشته وسایل ارتباطی و اطلاع رسانی به وسعت و پیشرفتگی زمان حال وجود نداشته است، اما در آن زمان نیز مردم از ابزارهایی متناسب با همان دوران برای برقراری ارتباط استفاده می‌کردند. در ادامه بخوانید..

یکی از این ابزارها شعر و شعر خوانی بوده است. در واقع در گذشته مردم از فن بیان و سخن وری بیشترین بهره برداری را می کردند و با استفاده از اعجاز کلمات سعی در رساندن مقصود خود به افراد جامعه داشتند. یکی از محسنّات شعر این است که شاعر می تواند منظور خود را در هاله ای از استعاره ها و کنایه ها و... سایر آرایه های ادبی به شنونده خود برساند؛ بدون ان که عمّال حکومتی اشعار او را بر ضد حکومت تصور کنند.

برخی یاران اهل بیت از این زمینه برای اظهار ارادت به اهل بیت و عداوت به دشمنان ایشان استفاده می کرده اند و در زمانی که حکومت از هیچ تلاشی برای ایجاد خفقان و ترس فروگذار نمی کرد برخی شعرا سعی داشتند تا از این وسیله یعنی سرودن شعر، بهترین بهره برداری را بکنند و تمام افکار حاکمان را برای مردم نقش بر آب کنند.

دعبل خزاعی

یکی از این افراد دعبل خزاعی است که تا آخرین لحظات از اظهار ارادت به اهل بیت دست نکشید.

دعبل با برخورداری از پشتوانه استوار تفکر شیعی، نه تنها به عنوان ادیبی توانا و مبارزی آگاه شناخت شده؛ بلکه در زمره متکلمان و تاریخ‏نگاران و زبان‏شناسان و راویان نیز درآمده است. از آثار او می‌توان به کتاب الواحدة فی مناقب العرب و مثالها، کتاب طبقات الشعراء، و دیوان شعر اشاره کرد.

او به دیدار امام کاظم(ع) توفیق یافته و از اصحاب امام رضا(ع) بوده و محضر امام جواد(ع)را نیز درک کرده است.
 
ارادت خاصّ  قبیله خزاعه به اهل بیت به اعتراف معاویه
 
دعبل از قبیله خزاعه بوده است. در فضیلت و رشادت خاندان خزاعه و ارادتشان به اهل بیت عصمت و طهارت، همین بس که نه تنها در جاهلیت و اسلام، هواخواه و دوست‏خواه پیغمبر علیه السلام بودند، بلکه معاویه در حق آنان گفته است: قبیله خزاعه در اخلاص و محبت نسبت به علی بن ابی طالب بدان پایه رسیدند که اگر نبرد با ما برای زنانشان میسر می‏شد، دلاورانه با ما پیکار می‏کردند. (1)

دعبل و خلفای عباسی

سایت مداحان قم: دعبل هم زمان با خلفای عباسی می زیست و آنها را با سرودن شعر و هجوشان مورد آزار قرار می داد. گویا دعبل نمی توانست غصب حقوق ائمه اطهار توسط خلفای عباسی را نادیده بگیرد پس به انحای مختلف سعی در نشان دادن ظالم و غاصب بودن والیان حکومتی و خلفا داشت.

او هیچ گاه از هجو خلفای عباسی دست بر نمی داشت به نحوی که خلفا با پیشنهاد های مختلف سعی در رشوه دادن به  او و منحرف کردن او از مسیرش را داشتند، اما او آن قدر در تصمیم خود استوار بود که با چنین پیشنهادهایی کمترین لغزشی در او ایجاد نمی شد.

محمّد جواد مغنيه مى‏نويسد: «در دفاع از حق و كوبيدن باطل، شجاع‏ترين شاعرى كه تاريخ به ياد دارد، دعبل‏ خزاعى‏ است» (2)

قصیده تائبیه

دعبل‏ خزاعى‏ در آن هنگام كه امام رضا(ع) در مرو نزول اجلال فرموده بود بر آن حضرت وارد شد و به امام گفت:
يا ابن رسول اللَّه من قصيده‏اى ساخته و سوگند ياد كرده‏ام كه براى احدى قبل از شما نخوانم، حضرت فرمود: بخوان آن را، دعبل شروع كرد بخواندن، حضرت عليه السّلام گريست و فرمود:

خداوند تو را از فزع اكبر كه قيامت است از عذاب در امان دارد. (3)

مرحبا به تو اى دعبل، مرحبا به ياور ما با دست و زبان خود

از دعبل‏ خزاعى‏ حكايت شده است که در ماه محرم خدمت سيّد و مولاى خود على بن موسى الرضا (ع) رسيدم، ديدم اندوهناك و غمگين نشسته و اصحابش گرد اويند، چون مرا ديد فرمود:

مرحبا به تو اى دعبل، مرحبا به ياور ما با دست و زبان خود، سپس جا برايم گشود و مرا پهلوى خود نشانيد، سپس به من فرمود: اى دعبل، دوست دارم شعرى براى من بسرائى كه ايام ماتم ما اهل بيت است و ايام شادى دشمنان ما خصوص بنى اميه؛

تا زنده هستى يار و مدّاح ما باش و تا توانى از يارى ما كوتاهى مكن

اى دعبل، هر كه بگريد يا بگرياند بر مصيب ما گو اينكه يكى را اجرش با خدا است؛ اى دعبل، هر كس اشك در چشمش بگردد و بگريد در مصيبتى كه ما از دشمنان ديديم، خدا او را با ما محشور كند.

اى دعبل، هر كس در مصيبت جدّم حسين (ع) بگريد، خدا البته گناهان او را بيامرزد؛ سپس برخاست، پرده ميان ما و زنان حرم كشيد و خانواده خود را پس پرده نشانيد تا در مصيبت جدّشان حسين (ع) گريه كنند، سپس به من رو كرد و فرمود:

اى دعبل، براى حسين (ع) نوحه‏سرائى كن، تو تا زنده هستى يار و مدّاح ما باش و تا توانى از يارى ما كوتاهى مكن.(4)
 
مدح اهل بیت عبادت است

دعبل قابلیت شعرگویی بسیار خوبی داشت. او از این قابلیت بهترین بهره برداری را کرد و آن را به بهترین مسیر هدایت کرد.

در واقع شاید بتوان گفت: دعبل قابلیت اندک و ناچیزی در اختیار داشت، اما وقتی همین قابلیت اندک را در راه دفاع از خاندان ولایت به کار گرفت؛ فردی با ارزشمندترین قابلیت‌ها به حساب می‌آمد، به نحوی که همه دوستداران اهل بیت به او علاقه خاصی پیدا کرده بودند.

پس هرکسی باید به استعدادها و توانایی‌های خود نگاه کند و ببیند در چه زمینه‌ای استعداد دارد، سپس از آن استعداد در راه دفاع از اهل بیت و مدح اهل بیت استفاده کند. در این صورت است که استعدادی ناچیز به والاترین و ارزشمندترین امور تبدیل می شود.

همه ما باید مداح اهل بیت شویم

در روایات آمده است که مدح اهل بیت عبادت است؛ پس ما نیز باید مدح اهل بیت را در زندگی خود جای دهیم. حال این پرسش مطرح می شود که چگونه؟

می توان گفت که وقتی ما در جمع های دوستانه و خانوادگی قرار داریم؛ باید دائما سعی کنیم تا با مزیّن کردن مجلس خود به حدیثی از اهل بیت و یا داستانی جالب و شیرین از زندگی ایشان و یا ذکر مصیبت امام حسین (ع)، مجالس خود را پر برکت کنیم و در شمار مداحان اهل بیت خود را قرار دهیم.

شیعیان اهل بیت هیچ‌گاه از مدح اهل بیت دست نمی‌کشند و در تمام اوقات زندگی پای بند به مدح و ذکر مصیبت های وارده بر ایشان هستند و با تمام وجود انها را یاری می‌کنند.

دراهم پر بركت امام رضا (ع)

حضرت پس از اينكه قصيده تائبیه دعبل به پايان رسيد از جاى برخاست و به درون خانه رفت، و ساعتى گذشت خادم آن حضرت با كيسه‏اى از زر كه داراى يك صد دينار بود بيرون آمد، و آن را به دعبل داد و به او گفت: مولايت فرموده است: اين كيسه زر را نفقه خود كن.

به خدا سوگند من‏براى اخذ صله بدين‌جا نيامده‏ام و اين قصيده را به طمع مال نسروده‏ام

دعبل گفت: بخدا سوگند من‏براى اخذ صله بدين جا نيامده‏ام و اين قصيده را به طمع مال نسروده‏ام، و مال را نستاند و ردّ كرد، و تقاضاى جامه‏اى از جامه‏هاى آن حضرت را نمود كه بدان تبرّك جسته و خود را مشرّف بآن جامه نمايد.

به دعبل بگو اين مال را بپذيرد زيرا بدان محتاج خواهد شد


پس امام عليه السّلام جبّه‏اى خزّ با همان كيسه زر توسّط خادمش به او عطا فرمود، و خادم را دستور داد به دعبل بگويد كه اين مال را بپذيرد زيرا بدان محتاج خواهد شد، و آن را باز نگرداند، دعبل سرّه زر را با آن جبّه پذيرفت.
منبع»سایت مداحان قم
پی نوشت ها:


1. تأسیس الشیعة لعلوم الاسلام ، سید حسن صدر، ص 193
2. دانشنامه‏ى شعر عاشورايى، محمد زاده  ج‏1   ص : 98
3. ترجمه روضة الواعظين ،ص:373
4. در كربلا چه گذشت  ص : 713
5. إحقاق الحق، الشوشتري ،ج‏28،ص:665
6. شعرا من الشیعه ص 38

منبع:سایت مداحان قم

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

این سایت توسط گروه مهندسی نرم افزار انعکاس برتر طراحی و اجرا شده است