عیدالله الاکبر اشعار ویژه عید غدیر

ترتیل قرآن کریم 30 جزء

 

بخش های ویژه سایت مداحان قم
اخبار مذهبی , مداحی , مداحان , شاعران
اشعار مذهبی , اشعار مداحی
دانلود مداحی , مداحان اهلبیت ,مداحان قم
گلزار شهدای مجازی,وصیت نامه خاطرات شهدا کلیپ شهدا صدای شهدا
معرفی نامه و زندگی نامه مداحان و شاعران اهل بیت

اوقات شرعی

افراد آنلاین

ما 22 کاربر آنلاین داریم

آمار بازدیدکنندگان

امروز
دیروز
این هفته
این ماه
کل آمار
2767
4709
43543
109996
31147593
Your IP: 3.16.83.150

انجمن هاي ادبي و هنري که به طور معمول از سوي خود هنرمندان تشکيل مي شود ظرفيتي نهفته در حيطه هنري به شمار مي رود که مي تواند در پيشرفت کار اعضا مؤثر باشد، چرا که هنرمندان جوان با حضور در اين انجمن ها و قرار گرفتن در کنار افرادي که تجربه بيشتري دراين حوزه دارند، فرصتي پيدا مي کنند تا در يک فضاي استاد - شاگردي راه هاي نرفته را در کوتاه ترين زمان طي کنند.

انجمن هاي شعر هم مانند ديگر انجمن ها فضايي را براي تبادل انديشه ها و تفکرات شاعران فراهم مي کند که با شعرخواني و نقد آثار سبب توانمند شدن اعضا در اين زمينه مي‌شود. بر پايي مداوم دوره هاي آموزش تخصصي در اين نشست ها دغدغه بسياري از شاعران جوان و حتي پيشکسوتان است؛ دغدغه اي که در استان ودربين انجمن هاي مختلف شهرستان ها مشهود است. يکي از شاعران فاروجي در اين باره مي گويد: حضور در انجمن هايي که فقط شعر خواني در آن ها انجام مي شود براي شاعران مبتدي چندان مفيد نخواهد بود.«اصغري» مي افزايد:کارگاهي شدن انجمن ها با رويکرد آموزش تخصصي به روند فعاليت شعري شاعران جوان کمک مي کند.

به گفته وي، ارائه کار وايجاد انگيزه براي بهترسرودن و دستيابي به ذائقه عمومي از مزاياي حضور شاعران جوان در انجمن هاست .

وي شناخت ذائقه عمومي براي شاعران مبتدي را دشوارمي داند و از آن به عنوان يک آفت نام مي برد و اضافه مي کند: تشويق به مطالعه در حوزه شعر و نقد از مزاياي حضور شاعران مبتدي در انجمن هاست.

وي با بيان اين که حضور شاعران مبتدي در انجمن‌ها، باعث آشنايي آنان با زبان جديد شعري مي شود، مي‌افزايد: بسياري از شاعراني که در قالب کلاسيک به سرودن اشعار مي پرداختند با ورود به انجمن هاي شعر و آشنايي با سبک هاي جديد، گرايش‌شان تغيير کرده است و به سوي قالب هاي مدرن روي آورده‌اند.

وي با بيان اينکه، متأسفانه فضاي نقد در انجمن هاي استان به سمت سليقه اي شدن پيش رفته است، مي گويد: در انجمن هاي شعر، نقد محتوا با نقد سبک اشتباه گرفته مي شود و تقابل بين سبک کهنه و نو هنوز وجود دارد.

«ندايي» از شاعران جواني است که مي گويد: در صورتي انجمن شعر براي شاعران جوان مفيد است که افراد توانمند در حوزه نقد شعر در آن حضور داشته باشند.وي نقش انجمن هاي پويا و هدفمند را در رشد شاعران جوان بسيار پررنگ مي داند ومي‌افزايد: وجود فضاي کارگاهي و نقدهاي کارشناسي، مهم ترين راهکار براي رشد شاعران است.«موسوي» از ديگر شاعراني است که مي گويد: انجمن هاي شعر با داشتن رويکرد آموزشي مي توانند راه را براي حرکت شاعر هموارتر کنند.وي نيز حضور افراد توانمند در انجمن‌هاي ادبي را براي کمک به شاعران مبتدي ضروري برمي شمرد و مي افزايد: پيشکسوتان نبايد اين فرصت را از شاعران جوان براي بهره بردن از تجربه هاي آنان بگيرند.

مسئول انجمن شعر فاروج هم مي گويد: حضور شاعران مبتدي در انجمن ها باعث مي شود در فضاي شعر قرار گيرند اما مراحل بعدي يادگيري با خود آن‌هاست.

«صادق آدينه» مي افزايد: حضور در انجمن ها انگيزه شاعر را براي سرودن اشعار بيشتر مي کند.

وي ايجاد فضاي کارگاهي را داراي معايب و مزايايي برمي شمرد و عنوان مي کند: انجمن از يک سو شاعر را به حرکت در مسير تعيين شده سوق مي دهد و از سوي ديگر با تخصصي شدن مباحث و نشست ها زمينه رشد شاعران مبتدي را فراهم مي کند.«آدينه» مي افزايد: تهيه فصلنامه معرفي شعرهاي برگزيده يا گلچين اشعار شاعران عضو انجمن و تعامل با ديگر انجمن ها به رشد شاعران مبتدي کمک مي کند.

«ابراهيميان» از شاعران اسفراين است که برپايي نشست هاي انجمن را عاملي براي حفظ شاعران در اين عرصه مي داند و مي گويد: فعاليت اين انجمن‌ها همراه با نقد و بررسي است و فقط محدود به شعرخواني نمي شود.

وي البته ارائه آموزش هاي تخصصي در انجمن ها را لازم مي داند و مي افزايد: انجمن ادبي مي تواند شاعران را پويا نگه دارد و مانع دور شدن آن ها از فضاي شعر شود.

«حسن زاده» مسئول انجمن ادبي جوان اسفراين هم مي گويد: علاوه بر شعر خواني و نقد اشعار اعضاي انجمن، کتاب هاي شاعران مطرح کشور نيز معرفي و نقد مي شود.وي البته حضور افراد برجسته و کارشناس در زمينه شعر را در پيشرفت کار اعضا ضروري مي داند و مي افزايد: مشکلات مالي در سال‌هاي اخير باعث شده است مانند گذشته و آن گونه که بايد نتوانيم براي برپايي جشنواره ها و حضور در ديگر استان ها کاري انجام دهيم.

«ابوطالب شيرين» مسئول انجمن ادبي شريف شيروان هم با اشاره به شعر خواني و نقد شعر در اين انجمن مي گويد: آموزش ها به شکل تخصصي ارائه نمي شود اما مطالبي که مي تواند شاعر را در انتخاب سبک راهنمايي کند، عنوان مي شود.

وي تاکيد مي کند: اختصاص وقت براي آموزش تخصصي مباحث شعري در جلسه ها به طور قطع خروجي بهتري براي شاعران دارد و توجه نداشتن به اين موارد مي تواند در کاهش انگيزه افرادي که با هدف شعر خواني موزون و تخصصي وارد انجمن مي‌شوند، اثر گذار باشد.

وي حضور شاعران خراسان شمالي در محافل ادبي و جشنواره هاي شعر ديگر استان ها را هم در پيشرفت شعراي استان اثرگذار عنوان و اظهار مي کند: اين کار سبب آشنايي با ديدگاه هاي ديگر شعرا و تعامل آن‌ها با هم مي شود.

« داراب بدخشان» از شاعران پيشکسوت بجنورد نيز شعرخواني و نقد اشعار را روال معمول انجمن‌هاي ادبي مي داند و مي گويد: حضور شاعران در انجمن‌ها سبب پيشرفت شان مي شود، همچنان که حرکت رو به رشد من از انجمن شروع شد.

وي مي افزايد: چندي است به صورت تخصصي در حوزه هنري به مقوله شعر پرداخته مي شود.

معاون فرهنگي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان هم مي گويد: با وجود کمبود اعتبارات، جشنواره هاي شعر و ادبيات داستاني برگزار مي کنيم، چرا که نويسندگان و شاعران در اين جشنواره‌ها محک مي خورند و رشد مي کنند.

حجت الاسلام « ناصر هدايتي» با بيان اين که برخي انجمن ها انتظار دارند مانند سال هاي گذشته کمک مالي شوند که با اعتبارات کنوني نمي توان اين امر را محقق کرد، عنوان مي کند: انجمن ها هرگاه درخواست مدرس و مهمان ويژه داشتند، استادان مورد نظر را دعوت و در حد توان هزينه کرد يم و مکان جلسه را در اختيار آن ها قرار داديم.

وي به مراجعه نکردن برخي انجمن ها براي پي گيري مشکلات شان اشاره مي کند و مي افزايد: بسياري از کارها در اين حوزه با دست خالي انجام مي شود و سعي ما اين است که هيچ هنرمندي نااميد از ارشاد نرود اما گاهي کوتاهي از خود هنرمندان است که درخواست‌ها و انتظارات شان را به ما منعکس نمي کنند.وي به برگزاري جشنواره هاي شعر و ادبيات داستاني در بهمن و اسفند ماه سال جاري اشاره مي کند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

این سایت توسط گروه مهندسی نرم افزار انعکاس برتر طراحی و اجرا شده است