عیدالله الاکبر اشعار ویژه عید غدیر

ترتیل قرآن کریم 30 جزء

 

بخش های ویژه سایت مداحان قم
اخبار مذهبی , مداحی , مداحان , شاعران
اشعار مذهبی , اشعار مداحی
دانلود مداحی , مداحان اهلبیت ,مداحان قم
گلزار شهدای مجازی,وصیت نامه خاطرات شهدا کلیپ شهدا صدای شهدا
معرفی نامه و زندگی نامه مداحان و شاعران اهل بیت

اوقات شرعی

افراد آنلاین

ما 21 کاربر آنلاین داریم

آمار بازدیدکنندگان

امروز
دیروز
این هفته
این ماه
کل آمار
2392
4709
43168
109621
31147218
Your IP: 3.129.39.55

حاج جواد رسول زنجانی

استاد لطفاخودتان را معرفی کنید:
بنده جواد رسولی خادم و مداح اهل بیت (ع)در سال 1338 در زنجان به دنیا آمدم ودارای مدرک دیپلم قدیم و سطح مقدماتی حوزه هستم .
تقریبا از ده سالگی مداحی را شروع نموده ام ولی از سال 1350 بطور رسمی مداحی را از هیت علی اصغر (ع) شروع کردم.ادامه در ادامه مطلب...


مشوقتان چه کسانی بودند؟
پدرم روحانی بود و ما را از دوران کودکی با محبت اهل بیت آشنا کرد و مشوقم نیز ایشان بودند
چه سالی ازدواج کرده اید؟ و دارای چند فرزند می باشید؟
سال 1358ازدواج کرده ام و حاصل این وصلت سه فرزند می باشد.
شماضرورتی می بینید که وقتی مداحی می کنید چند دقیقه ایی را نصیحت کنید یا معارف اسلام را بیان کنید؟
بله ، شعرهای قدیمی مقدمه چینی دارند و پله پله مخاطب را آماده می کند تا وارد مرثیه شوند در شعرهای معاصر هم تقریبا همین طور است و از بدو شروع مرثیه نمی خوانند
بیشتر از اشعار چه کسانی استفاده می کنید؟
بنده از اشعار عزیزانی چون :استاد کلامی زنجانی،استاد حاج غلامرضا زنجانی ، زنده یاد عاصم ، اقبالی و غریق زنجانی ،مرحوم انور،یحیوی، منزوی و استادشاهی اردبیلی ،مرحوم حسینی (سعدی زمان) تبریزی،حاج غلامرضا سازگار،حاج علی انسانی، استاد ژولیده نیشابوری ،موید مشهدی و.........استفاده می کنم
آیا خودتان هم شعر می گویید؟
بله بنده گاهگداری شعر هم می گویم و یک جلد هم کتاب با عنوان (محرم دل) به چاپ رسیده است استاد معیارتان برای انتخاب شعر چیست؟ (محتوا،ریتم ، غم انگیز بودن) شعر باید شعریت داشته باشد در عین اینکه در آن از صنایع ادبی استفاده شده،حامل یک پیام دینی و اخلاقی هم باشد و در راستای اهداف ائمه اطهار (علیهم السلام) نیزباشد و از همه مهمتر ذلت آور نباشد.
چرا گاهی یک ساعت حرف زدن و استدلال کردن با 10 دقیقه حرکت هنری زیرکانه ایی مثل مداحی برابر می شود؟
پیامبر (ص) می فرمایند:و ان من الشعر لحکمه (در شعر حکمت است) البته در نثر هم حکمت است ولی نثر دیر به مقصد می رسد شعر اگر محتوای خوبی داشته باشد و مداح بتواند آن را خوب جا بیندازد و مخاطب خود را در هر مجلسی بشناسد در دل مردم سریع تاثیر می گذارد.
فرق شعر امروز و دیروز؟
زمان فرق کرده واژه های خوب در شعر شاعران معاصر بیشتر شده ، قدیم شعرها ها این قدر جذاب نبودند به طور مثال کتاب های قمری و دخیل که ما با آنها شروع کرده ایم بیشتر حالت نثر داشت اما حالا شاعرانی ظهور کرده اند که از لحاظ محتوا و صنایع ادبی در اوج مرثیه اند که دراین زمینه می توان به:حاج علی انسانی، ژولیده ی نیشابوری ،حاج غلامرضا سازگار و موید مشهدی و... اشاره نمود. یکی از شعرهایی را که دوست دارید برایمان بخوانید.
شعر که فراوان است ولی الان شعری از فواد کرمانی به خاطر دارم :
ای که به عشقت اسیر خیل بنی آدمند                         سوختگان غمت با غم دل خرمند
هر که غمت را خرید عشرت عالم فروخت با خبران غمت بی خبر از عالمند
یوسف مصر و بقا در همه عالم تویی در طلبت مرد و زن آمده با درهمند
تاج سر گلبشر خاک شهیدان توست کین شهدا تا ابد فخر بنی آدمند
الگویتان؟
امام حسین (ع) در همه ابعاد زندگی
تاثیر اهل بیت در زندگیتان چه قدر است؟
رگ و پوست و استخوانم از دولتی ائمه اطهار (ع) است و من سعی کرده ام همه چیز را
در حد توانم برطبق فرمایشات ائمه اطهار (ع) جلو ببرم
ذکر زیر لبتان ؟
لا اله الا الله
بالاترین وظیفه یک مادح چیست؟
رساندن پیام عاشورا واهداف سیدالشهداء و سایر ائمه اطهار(ع) به مردم .
ما با ذکر مصیبت و گریاندن، دل مردم را نرم می کنیم و خریدار هر دل شکسته خداست .
البته گریه نه برای ذلت...برای کسی که بعد از هزاروچهارصد سال و اندی غصه می خوریم که چرا به جای اینکه از علم ودانش ومعرفت ایشان استفاده می شد چنین مصیبتی را بر آنها تحمیل کردند ویک مداح مهمتر از همه چیز باید دارای اخلاق حسنه و از لحاظ زندگی فردی در حد مطلوب و محبوب القلوب باشد و توانایی خاصی همانند سواد ، صدای خوب و تبحر لازم برای ادای وظیفه خود داشته باشد.
مداحی نیاز به آموزش دیدن هم دارد؟
بله باید تخصص داشته باشند . ما از سال 1366 کلاس هایی را برگذار کردیم و تا حالا ادامه داده ایم و هدف پرورش دادن افرادی است که بتوانند در مکانهای فرهنگی مثل دانشگاه فرمایشات امام حسین (ع)را به مردم برسانند، و شکر خدا موفق هم شده ایم . در حال حاضر حدود15 نفر از فارغ التحصیل شدگان این کلاس ها در سطح شهر مجالس را اداره می کنند مثل: حاج رحیم کلانتری ،حاج حسین نقی لو،سید محمود حسینی، حاج عباس رسولی و..... (زنده یاد بهمن داداشی) که به رحمت ایزدی پیوسته اسست.
یک جامعه اسلامی چه طور باید ساخته شود؟
اگر ما بتوانیم امام حسین (ع) را در همه ابعاد به مردم بشناسانیم همه مردم حسینی می شوند آن وقت جامعه هم عوض می شود به طور مثال در سال 1352 حسینیه اعظم زنجان خیلی کوچک و ساده بود اما با گذشت سال ها و مدیریت خوب الان به جایی رسیده که مسولان دولتی می گویند :
اگر بتوان یک الگو از عزاداری را به دنیا نشان داد همان حسینیه اعظم زنجان است . یا مسجد احمدیه زنجان که
آنقدر رشد کرده که حالا در ردیف سوم دسته جات عزاداری قرار گرفته. به هر حال اگر ما تلاش کنیم رفته رفته به جامعه اسلامی نزدیک خواهیم شد، ولی متاسفانه فعالیت مذهبی در کل ایران کم است.
با این سه کلمه جمله بسازید :
هنر ، تعقل،پیام دینی ؟ خوب زندگی کردن با تعقل و تفکر و پیام دینی را به اجتماع رساندن هنر است مردم نسبت به مداح چه دیدی دارند؟ مردم مداح را مقدس می دانند. و با یک حالت قداست به مداح نگاه می کنند چون فکر می کنند مداح یک پیراهن از آن ها به امام حسین نزدیک است و با او درد و دل می کنند . از قضا خیلی از دعاها نه برای دعای مداح بلکه به خاطر قداست و صفای باطن اشخاص در لحظه ای درد و دل کردن مستجاب می شود
آیا شده بخواهیید چیزی را به مردم بگویید اما در غالب شعرنگنجیده ، اگر هست بفرمایید:
به یاد ندارم ، چون شعرهای انتخاب شده به قدرکافی دارای محتوا و پیام هستند :نماز، ظلم ستیزی ، عدالت محوری، انقلابی بودن و...
کپی برداری فقط با ذکر منبع "سایت مداحان قم"مجاز می باشد

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

این سایت توسط گروه مهندسی نرم افزار انعکاس برتر طراحی و اجرا شده است