عیدالله الاکبر اشعار ویژه عید غدیر

ترتیل قرآن کریم 30 جزء

 

بخش های ویژه سایت مداحان قم
اخبار مذهبی , مداحی , مداحان , شاعران
اشعار مذهبی , اشعار مداحی
دانلود مداحی , مداحان اهلبیت ,مداحان قم
گلزار شهدای مجازی,وصیت نامه خاطرات شهدا کلیپ شهدا صدای شهدا
معرفی نامه و زندگی نامه مداحان و شاعران اهل بیت

اوقات شرعی

افراد آنلاین

ما 57 کاربر آنلاین داریم

آمار بازدیدکنندگان

امروز
دیروز
این هفته
این ماه
کل آمار
1117
3934
1117
112280
31149877
Your IP: 3.145.44.174

به نام دوست که هر چه داريم از اوست

مداح اهل بیت (ع) روح الله بیطرفان

اينجانب روح الله بيطرفان هستم ، شانزدهم تيرماه سال 1358در يکي از محله هاي شهيد پرور و مذهبي استان قم به دنيا آمدم. دوران کودکي ام همزمان شد با آغاز جنگ تحميلي و کوچه هايي پر از شهيد که عطر حضورشان و تشيع پيکرشان پر از درس و خاطره برايم بود .

خاطرات‌ مرداني‌ كه‌ هنوز از بركت‌ حضورشان‌ نفس‌ مي‌كشيم‌، شايد از بركت‌ انفاس‌ قدسي‌ اين‌ مردان‌ آسماني‌ جرعه‌اي‌ نور در دل‌ ما هم پاشيده‌ شود. . دوران شيرين و بيادماندني ورود به مدرسه و آغاز تحصيل در دوره ابتدايي هيچ گاه از ذهن کسي پاک نخواهد شد . مدرسه محمديه همان مدرسه اي که هيچگاه معلمين آنرا علي الخصوص جناب آقاي مهرعلي را فراموش نمي کنم . او با اشک چشم هر روز برايمان بعد از درس ، داستانهايي از اميرالمومنين (ع) ميگفت و بعد از شير مادر و تربيت پدر بزرگوارم او مهمترين نقش را در هدايت من به مسير حب اهلبيت داشت . دوران تحصيل در مقطع ابتدايي همزمان شد با بمباران هوايي شهر توسط هواپيماهاي عراقي ، دوراني که با همه ي تلخي هايش هنوز مرا بعد از سال ها مرا به آن محله و کوچه پس کوچه هايش مي کشاند. کلاس دوم ابتدايي بودم که خبر شهادت برادرم احمد و دو پسر عموي عزيزم حسن و عبدالله را به ما دادند . خوب به ياد دارم ايام فاطميه بود و همه جا علم عزاي حضرت صديقه سلام الله عليها برپا بود .



بعد از پايان دوره ابتدايي به مدرسه راهنمايي اميرکبير رفتم ، مدرسه اي که بر خلاف دبستان محمديه که نزديک منزلمان قرار داشت ، از محله ما کمي دور بود. دوره راهنمايي دوره کشف استعداد ها و ورود به عرصه صدا بود. از جلسات خانگي قرآن تا روضه هاي زنانه محلي ، از مکبري در مسجد تا تک خواني گروه هاي سرود مختلف در پايگاه بسيج و مدرسه و ... همه و همه نقطه عطفي شد تا همه مرا به داشتن صدايي رسا و استعدادي فوق العاده تشويق و ترغيب کنند. اين امر باعث شد در دوره تحصيلي دبيرستان بستر مناسبي پيش رويم قرار بگيرد تا به فضاي اجتماع ورود جدي تري داشته باشم و نگاهم به مقوله مداحي کمي پر رنگ تر باشد . دبيرستان دين و دانش و دوران شور جواني .... دوراني بود که فراز و نشيب هاي زيادي داشت .... تلخي ها و شيريني هاي فراواني را در اين مرحله از تحصيل و زندگي سپري کردم . هيچگاه زيارت عاشوراهاي سه شنبه صبح آنجا را که در برف و سرما و تاريکي هوا ميرفتم فراموش نمي کنم . راستي که لذت فراواني داشت . ورود به فضاي مداحي را رسما از سال 1370 با شرکت در جلسات جامعه مداحان استان قم در محضر اساتيد بزرگوارم حاج ملا حسين مولوي ، ميرزا محمد علي ستايشگر ، حاج رضا فلاح ، استاد محمد علي مجاهدي و ديگر اساتيد عزيز شروع کردم .

استاد محمد علی مجاهدی   -   استاد حاج رضا فلاح   -   کربلایی روح الله بیطرفان

هيچگاه نصيحت هاي مشفقانه استاد المادحين حاج ملا حسين مولوي و لحظات حضور در پاي درس او را فراموش نمي کنم .

جمعه ها صبح هر هفته تکيه سادات حسيني در محضر استاد حاج ميرزا محمد علي ستايشگر و استاد حاج رضا فلاح و عصر جمعه نيز در محضر شيخ الذاکرين و المادحين مرحوم حاج حسين مولوي حضور پيدا مي کردم .

برخي از هفته ها ( جمعه صبح ) هم در جلسات آموزش مداحي واقع در تکيه آقا سيد حسن خدمت پدر شعر آييني کشور حضرت استاد محمد علي مجاهدي و ديگر اساتيد بزرگوار تلمذ مي کردم .

جمعه ها عصر شوق و ذوق وصف نشدني بود . در پاي درس مرحوم استاد حاج ملا حسين مولوي مي نشستم او که جاذبه و دافعه عجيبي داشت . حتي با گردش چشمانش مداح را متوجه اشتباه و يا درستي تکنيک هاي مداحي مي نمود . يکي از خصوصيت او اهميت و ميدان دادن به مداحان نوپا و مبتدي بود . برخورد پدرانه و مهربان حاج ملا حسين مولوي بي نظير و قابل ستايش بود .

عروج ملکوتي اين مرد الهي که بيش از 80 سال عمر با برکتش در راه آموزش و خدمت و نوکري مادحين کشور صرف شده بود برايم ضايعه سنگين و جبران نشدني بود .

مداح اهل بیت (ع) روح الله بیطرفان از سال 72 وارد پايگاه مقاومت بسيج حوزه سه شهيد عابدي شدم . که روحيه بسيجيان و دوستان عزيزم در آن برهه از زمان سبب شد که فرصتي براي پس دادن درس استاد داشته باشم لذا علاوه بر خواندن دعاي توسل و مداحي و مرثيه سرايي ، مسئوليت تبليغات و امور فرهنگي آنرا بعهده گرفتم . پس از گذشت چند سال جلسات بزم و هيئات تشکيل شد. از تشکيل هيئت آل ياسين و هيئت يا حسين (ع) و هيئت محبين الزهرا (س) و هيئت سيدالشهداء (ع) ، هيئت جوانان اباعبدالله (ع) ، هيئت منتظران ظهور گرفته تا برگزاري جلسات هفتگي آموزش مداحي به ديگران در منزل يکي از دوستانم حاج مهدي بينا .

از دعاي مادر عزيزم بلافاصله بعد از آمدن از خدمت سربازي ، سال 1379 در سازمان تعاون روستايي استان قم به سمت مسئول روابط عمومي آنجا استخدام رسمي شدم و تا کنون نيز در همين پست خدمت مي کنم .

در سال 1381 ( در سن 23 سالگي ) ازدواج کردم و هم اکنون به فضل حضرت باري تعالي صاحب يک فرزند پسر به نام محمد سجاد هستم .

در سال 1386 توفيق يار شد تا با امتحان حضوري در محضر استاد عزيز حاج عباس حيدرزاده ، به منصب مداح کاروانهاي عتبات عاليات نايل شوم . و اينگونه بود که هر چند ماه يکبار به همراه کاروانهاي سازمان حج و زيارت استان قم عازم سرزمين نور ( کربلاي معلي و نجف اشرف ) مي شدم . که اگر شغل اداري من نبود هرگز قصد برگشت نداشتم .

در زمينه مداحي خداوند توفيق داد چند کتاب به نام هاي ياس کبود ، قافله سالار عشق ، آموزش تکنيک هاي مداحي،  اسرار زندگي و بيش از 400 صفحه جزواتي پيرامون آموزش ستايشگري و مداحي به رشته تحرير در آورم که به فضل الهي 3 کتاب آموزشي ديگر در دست اقدام براي چاپ مي باشد .

در راستاي اداي دين و زکات علم ، با اصرار دوستان کلاس هاي آموزش مداحي و مرثيه سرايي را که در گذشته برگزار مي نمودم ، بار ديگر احيا نمودم . در طي سالهاي 89 الي 91 حدود 350 نفر از علاقمندان به هنر مقدس مداحي را آموزش دادم و در کنار 14 استاد برجسته ديگر ارائه خدمت نمودم .



شيوه تدريس در اين دو سال آموزش تکنيک ها و فنون اجراي مداحي و مرثيه سرايي بود . با توجه به اينکه اساتيد بزرگوار معمولا بيشتر بر روي صرافي شعر نظر داشتند برآن شدم تا براي تسهيل امر يادگيري مادحين کلاسهاي فشرده آموزش مداحي و مرثيه سرايي را شروع کنم .

با بيش از 25 نفر از اساتيد به نام و برجسته استان مقدس قم مشورت کردم و به فضل الهي گروه و تيم کارآمدي براي تحقق اين امر گرد هم جمع شديم .

از استاد صدا سازي و سلفژ گرفته تا مقتل و فن رثا و حتي آداب و اخلاق مداحي و . . . که از آن بزرگواران مي توان به حجت الاسلام عبدالحسين بنداني نيشابوري ، حجت الاسلام  محمد علي قاضي زاده ، حجت الاسلام سيد مهدي طباطبايي فر ، حجت الاسلام ميرزا محمدي ، حجت الاسلام حميد گودرزي ، حجت الاسلام جعفر واضحي ، کربلايي ياسين شيخ زاده ، حاج رحيم ابراهيمي ، حاج علي عليزاده ، حاج داوود چاووشي زاده ، امين احمدي فرد ، حاج مهدي قاضي زاده ، کربلايي يوسف رحيمي ، سيد محمد جواد شرافت  نام برد .

با اين دوره هاي فشرده عقيده دارم که بسياري از مداحان مبتدي و نوپا نقشه راهي از برنامه ريزي صحيح و شيوه هاي اجراي مداحي فرا خواهند گرفت و مشکلات کمتري در اين مسير گريبان گيرشان خواهد شد . و در نهايت اساتيد بزرگوار هم با مداحاني که اصول و فنون را ولو در حد تئوري فرا گرفته اند روبرو خواهند شد . که اين مهم به نظر حقير ميتواند حلقه واسط خوبي بين مداحان نوپا و اساتيد بزرگوار باشد . و وجود اين دوره هاي مقطعي و فشرده قطعا در راستاي توانمند سازي مادحين بسيار مفيد و مثمر ثمر است .

روح الله بیطرفان   -   حاج رضا فلاح

در راستاي آموزش به احاد مردم که در استان قم زندگي نمي کنند وارد فضاي اينترنت و مجازي شدم و وبلاگ خود را به نشاني : www.maddah110.blogfa.com راه اندازي کردم در اين پايگاه نيز سعي کردم مطالب علمي و عملي در خصوص علوم مداحي و شيوه هاي اجراي آن در آن بنويسم . که به لطف بيکران پروردگار علاقمندان از سراسر کشور اسلاميمان و حتي مسلمانان کشورهاي اروپايي و آسيايي مخاطب و بازديد کننده اين دست نوشته ها شدند .

به تاکيد کساني که در استان قم نمي توانستند حضور در کلاس ها داشته باشند ، سي دي هاي آموزشي مختلفي آماده عرضه کردم که از آن جمله مي توان به : آموزش تکنيک هاي مداحي – آموزش تخصصي روضه خواني _ زبده الالحان ( پيرامون آموزش نغمات و دستگاههاي موسيقي سنتي ايران ) – طب اسلامي و . . . اشاره کرد .

با همه اين موارد خداي سبحان را شاکرم که «‌هيچ کسوتي براي خودم قائل نيستم غير از نوکري امام حسين (عليه السلام)؛



من اگر محترمـم دسـت مرا          جز تو اي خون خدا کس نگرفت
تو قبولـم کن و غم نيست اگر             زير تـابوت مرا کس نگرفت

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

مداح يعني لب به غيبت وا نکردن           مداح يعني با کسي بد تا نکردن

مداح يعني عيب کارخويش ديدن         يعني خدارا در کنار خويش ديدن

مداح يعني عارف و وارسته بودن          تنها به اولاد علي دلبسته بودن


به هر حال در اين راه نوراني هميشه عقيده داشته ام وقتي  بعلاوه خدا باشي؛ منهاي هرچيزي ميتوني زندگي کني . و قطعا مشکلات و موانعي و ناملايماتي در پيش بوده و هست که نبايد هيچگاه از نوکري آل الله ما را خسته و يا نا اميد کند .


خواهم نظري که جز خدا نشناسد   جز دست خدا گره گشا نشناسد

جز عشق علي و يازده فرزندش    راهي به ديار آشنا نشناسد


نکته آخر توصيه حقير به همه کساني که تازه پا به عرصه مقدس مداحي گذاشته اند اينکه :

دلت را جايي… حوالي خدا چهار ميخ کن که با رفتن اين و آن  نرود . . .

 

  و من الله التوفيق

مداح اهلبيت عصمت و طهارت عليهم السلام

کربلايي روح الله بيطرفان
قم المقدس – جوار حضرت کريمه اهلبيت فاطمه معصومه (س)


 

نظرات  

 
0 #1 saeid mazaheri 1392-04-13 13:08
سلام/ اگر وارد این سطح از مداحان شوید، باید درباره یک میلیون مداح بنویسید!/ لطفا مداحان مطرح را در سایت بگذارید تا سطح آن بالا باشد و بالا بماند
----------------------------
پاسخ به نظر فوق :
جناب "saeid mazaheri"با سلام و تشکر از عنایت ویژه جنابعالی به سایت مداحان قم
در رابطه با نظر فوق باید گفت که سایت مداحان قم در نظر دارد با معرفی مداحان و شاعران پیشکسوت ، جوان و نوجوان ایفای نقش نموده تا از جایگاه پیشکسوتان تجلیل بعمل آید و موجب تشویق جوانان و نوجوانان و معرفی آنها گردد
ضمناً ولایتمداری و تعهد و تدین و التزام به اخلاق حسنه ی مداحی از مهمترین ملاک های معرفی افراد می باشند.
قابل ذکر است، افراد معروف و مشهور در کشور انگشت شمارند لذا باید زمینه ی معرفی مداحان جوان و نوجوان که ملاک های لازم را دارند مورد اهتمام قرار گیرد.
1392/4/13
مدیرسایت مداحان قم
امیرحسین فلاح
نقل قول
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

این سایت توسط گروه مهندسی نرم افزار انعکاس برتر طراحی و اجرا شده است