عیدالله الاکبر اشعار ویژه عید غدیر

ترتیل قرآن کریم 30 جزء

 

بخش های ویژه سایت مداحان قم
اخبار مذهبی , مداحی , مداحان , شاعران
اشعار مذهبی , اشعار مداحی
دانلود مداحی , مداحان اهلبیت ,مداحان قم
گلزار شهدای مجازی,وصیت نامه خاطرات شهدا کلیپ شهدا صدای شهدا
معرفی نامه و زندگی نامه مداحان و شاعران اهل بیت

اوقات شرعی

افراد آنلاین

ما 32 کاربر آنلاین داریم

آمار بازدیدکنندگان

امروز
دیروز
این هفته
این ماه
کل آمار
2175
4709
42951
109404
31147001
Your IP: 3.131.13.194

درخواست گرمارودی و مخالفت قزوه/ آرایشی جنگی برای شاعران/ خواندن اشعار سیاسی صریح و موضع دارانه و ...


همزمان با سالروز ولادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع)، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با تعدادی از استادان زبان و ادب فارسی و شاعران جوان دیدار داشتند که محمد مهدی حبیبی ملاحظاتی درباره این دیدار داشته و آنها را به رشته تحریر درآورده است که در ادامه از نظرتان می گذرد.

1.    این دیدار یکی از طولانی‌ترین دیدارهای رهبری انقلاب است. و با در نظر گرفتن برنامه شخصی ایشان که از چند ساعت مانده به نماز صبح آغاز می‌گردد، بیدار ماندن تا ساعت بیست و چهار قطعا سختی‌های متعددی را برای معظم له ایجاد می‌کند. یادآور می‌شود که سه روز بعد از این دیدار هم رهبر انقلاب دیدارهای فشرده دیگری هم در برنامه دارند.  ادامه ی خبر در ادامه ی مطلب....

 



2.    مدیریت جلسه امسال هم مثل چند سال گذشته به عهده علیرضا قزوه بود. او امسال چند نوآوری ویژه و ابتکار تحسین‌برنگیز داشت. دعوت از شاعران پارسی‌گوی کشورهای همسایه نظیر پاکستا ن و افغانستان، هندوستان و تاجیکستان و ... که امسال چشم‌گیر تر از سال گذشته بود و دادن مجال بیشتر شاعران جوان و نوجوان برای شعرخوانی دومین کار ویژه قزوه در این مراسم بود. نکته جالب توجه اعتماد رهبر انقلاب به وی و عدم دخالت معظم له در جریان اجرای جلسه و جزئیات درخواست شاعران بود. رهبر معظم انقلاب در پاسخ اذن و اجازه‌ی چند تن از شاعران از ایشان، تصمیم‌گیری در امور جلسه را بر عهده مدیریت جلسه (علیرضا قزوه) خوانده و از دخالت در جزئیات خودداری نمود.

3.    امسال اتفاق جالب دیگری که افتاد خواندن شعرهای سیاسی و اجتماعی صریح و موضع‌دارانه از سوی برخی شاعران بود. اشعار شاعرانی از جمله امید مهدی‌نژاد، مرتضی امیری اسفندقه، قنبرعلی تابش و عباس احمدی از نمونه‌های قابل ذکر این ادعا هستند. در میان اشعار خوانده شده این شاعران اشعاری درباره مسلمانان میانمار هم خوانده شد که به شکل جدی مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفت. در شعر عباس احمدی که به مظلومیت مسلمانان میانمار تقدیم شده بود از برخی افراد نظیر آنگ سان سوچی و تین سین نام برده شد و به شدت نسبت به آنان اظهار نفرت صورت گرفت که این موضع‌گیری دست کم دو بار تا پایان مراسم مورد اشاره و تائید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت.

4.    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از همان دقایق ابتدایی دیدار و حتی حین صرف افطار سعی می‌کرد با رهبر انقلاب گفتگو کند. او پس از پایان دیدار اظهار داشت که گزارشی شفاهی از حمایت وزارت فرهنگ از شاعران کل کشور خدمت رهبری ارایه نمودم. حسینی تلاش بسیاری داشت که نشان دهد این اوج گیری شعر متعهد که مورد امضای رهبر انقلاب در این دیدار هم قرار گرفت به خاطر سیاست‌های اصولی و زیربنایی وزارت ارشاد است.

5.    از میان پیشکسوتان و اساتید شعر و ادبیات حاضر در مجلس تنها استاد سیدعلی موسوی گرمارودی و دکتر غلامعلی حداد عادل شعر خود را خواندند و باقی اساتید نوبت خود را به جوان‌ترها و کسانی که تاکنون شعر نخوانده‌اند دادند. گرمارودی هم آن چنان که گفت قبل از آغاز مراسم از قزوه خواسته بود که نوبت او را به دیگران بدهد که قزوه نپذیرفته بود. استاد علی معلم دامغانی، استاد سیمین دخت وحیدی از جمله کسانی بودند که علیرغم اعلام قبلی شعری نخواندند.

6.    مسئله مهم دیگر در این دیدار تلاقی دو طیف شاعران بود. سال گذشته که شاعران آئینی و مدیحه‌سران به همت حجت الاسلام محمدزمانی با رهبر انقلاب دیداری داشتند، طیف جدیدی از شاعران که منسوب به شهر قم هستند در دیدار امسال شعری نخواندند. این در حالی است که پیش‌تر اسامی برخی از این حلقه ادبی برای قرائت شعر انتخاب و اعلام شده بود.

7.    یکی از جریان‌های تازه قد کشیده در فضای ادبیات ارزشی و شعر انقلاب موسسه شهرستان ادب است. این تشکل به مدیریت علی محمد مودب به شدت مورد توجه مدیران برگزارکننده این جلسه قرار گرفته و اشعار شاعران این جریان ادبی مورد تقدیر و تعریف رهبر انقلاب هم قرار گرفت. شاعرانی از قبیل محسن رضوانی، امیدمهدی‌نژاد، علی داوودی و محمدمهدی سیار از این جمله بودند. علیرضا قزوه در دیدار خود از نمایشگاه کتاب سال جاری این موسسه و محصولات آن را «حوزه هنری دوم» نامیده بود.


8.    رهبر انقلاب آرایشی جنگی را برای شاعران تدارک دیده‌اند. سه مطالبه جدی در بیانات معظم له وجود داشت. یکی بی تفاوت نبودن به نسبت به مسائل اصلی کشور و مردم. دیگر زدن تک مضراب‌های دینی و آئینی و اعتقادی در میان ابیات شعر و سومین نکته هم مراقبت از نیافتدن به دام دشمنان کشور.

منبع :خبرگزاری مشرق

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

این سایت توسط گروه مهندسی نرم افزار انعکاس برتر طراحی و اجرا شده است