عیدالله الاکبر اشعار ویژه عید غدیر

ترتیل قرآن کریم 30 جزء

 

بخش های ویژه سایت مداحان قم
اخبار مذهبی , مداحی , مداحان , شاعران
اشعار مذهبی , اشعار مداحی
دانلود مداحی , مداحان اهلبیت ,مداحان قم
گلزار شهدای مجازی,وصیت نامه خاطرات شهدا کلیپ شهدا صدای شهدا
معرفی نامه و زندگی نامه مداحان و شاعران اهل بیت

اوقات شرعی

افراد آنلاین

ما 27 کاربر آنلاین داریم

آمار بازدیدکنندگان

امروز
دیروز
این هفته
این ماه
کل آمار
939
4144
21431
132594
31170191
Your IP: 3.17.150.89

حجت الاسلام خاتمی عضو مجلس خبرگان در ارتباط با بحث ساماندهی و آسیب زدایی مداحی، با اشاره به اینکه پرداختن به این موارد، جریانی ضد مداحی نیست، فعالیت حزبی مداحان را از جمله مشکلات این گروه اعلام کرد و گفت: مداحان باید با سعه صدر نقدها را شنیده، در جهت رفع آنها اقدام کنند.

حجت الاسلام سید احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان در مورد آسیبهایی که طی چند سال اخیر به عرصه مداحی وارد شده است، گفت: این عرصه دو نوع آسیب محتوایی و شکلی را دچار شده است، آسیب محتوایی غلو، طرح روضه های بی سند، سست مطرح کردن برخی مدحها و مناقب و همچنین خواب محور کردن مدیحه سرایی ها است .

ادامه در ادامه مطلب..

وی در این مورد، غلو را مسئله مهمی اعلام کرد و گفت: در این رابطه برخی مداحان اعلام کردند که این جریان از بین رفته و طرح آن موردی ندارد که باید گفت در بررسی آسیبهای مداحی با یک هیئت و مداح طرف نیستیم، در واقع شأن مجلس خبرگان اجازه نمی دهد که خود را با یک هیئت و شخص طرف بدانیم، ما با یک جریان مواجه هستیم که جریان خطرناکی است .

حجت الاسلام خاتمی در مورد خواب محوری نیز گفت: خواب حجت شرعیه نیست، مسئله جمکران نیز قصه خواب تنها نیست بلکه قصه بیداری است، طرح ملاقاتهای دروغین در مداحی ها به هیچ عنوان پسندیده نیست، بنده معقتدم در زمان غیبت، کسانی که از ویژگی خاصی برخوردار بوده و از برگزیدگان اولیا خدا باشند، توفیق شرفیابی را دارند، ولی آنها که شرفیاب می شوند دکان باز نکرده و از اعتقادات مقدس سوء استفاده نمی کنند .

عضو مجلس خبرگان با اعلام اینکه اینگونه فعالیتها اعتقادات مقدس را دچار آسیب می کند، گفت: اعتقاد ما به مهدویت اعتقادی است که پشتوانه آن 350 آیه ، بیش از 2 هزار روایت از معصومین و بیش از 500 روایت از پیغمبر اکرم در مورد ویژگی های حضرت مهدی (عج) است، اگر قرار باشد این ویژگی ها با افسانه مخلوط شود از اوج به پائین خواهد آمد.

وی طرح جدایی دین از سیاست در برخی مداحی ها را آسیبی دیگر برای این عرصه اعلام کرد و افزود: در برخی مجالس اعلام می شود که کسی حق ندارد اسم امام، انقلاب و ولایت فقیه را بیاورد، در این مورد علیرغم اینکه معتقد به جار و جنجال سیاسی نیستیم ولی بر این باوریم که انقلاب بزرگ اسلامی را اهل بیت در کشور ما زنده و به برکت دفاع مقدس رشد کرد .

حجت الاسلام خاتمی در مورد آسیبهای شکلی عرصه مداحی گفت: استفاده از سبکهای ترانه های گناه آلود و لس آنجلسی از جمله این آسیبهاست، قرآن را هم  اگر با این سبکها بخوانیم خلاف شرع است .

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت توجه به شعور دینی در کنار شور دینی گفت: اگر شور دینی با شعور دینی گره نخورد آسیب می بیند، شعور دینی هم باید رشد مطلوبی در این عرصه داشته باشد. اکتفا به مداحی صرف عاملی است که مانع رشد شعور دینی، در کنار شور دینی می شود.

 

عضو مجلس خبرگان آفت دیگر این عرصه را فعالیت حزبی اعلام کرد و یادآورشد: مداحی می بایست صنفی باشد و نه حزبی، اگر مداحی حزبی باشد بخوبی آسیب می بیند، واقعیت این است که مردم ما به احزاب خوش بین نیستند، بنابراین مداحان برای فعالیت و عملکرد موفق می بایست در قالب یک صنف شکل گیرند .

وی با تأکید بر اینکه برای آسیب زدایی از عرصه مداحی نمی بایست بی انصافی صورت گیرد، گفت: خدمات مداحان نباید نادیده گرفته شود و مداحان خوب مورد هتک قرار گیرند، در این عرصه نباید افراط شود، تا روضه ای را شخص ما در کتابی ندیدیم حق نداریم بگوئیم دروغ است، تا یک منقبت بلندی شنیدم که در حد درک ما نبود، حق نداریم بگوئیم غلو است، غلو چارچوب خود را دارد و آن این است که اهل بیت را در حد خدایی بالاببریم، اگر کسانی وارد این میدان شوند هر چه به گوششان نخورده بود بگویند دروغ است و یا هر منقبتی از اهل بیت را بگویند غلو است، سبب می شوند این جریان ساماندهی نشود.

حجت الاسلام خاتمی در ادامه تأکید کرد: با هر گونه افراطی در این عرصه مخالف هستیم، ولی بر این باوریم که ساماندهی باید از درون باشد.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی دولتی در این عرصه جواب نمی دهد، افزود: در هر استان و شهری مداحان بسیاری فعال هستند، یکی از راههای ساماندهی این است که گروههایی در شهرستانها با ضوابط خاص تشکیل و نمایندگان آنها نیز در استانها و نمایندگان آنها نیز در قالب جمعی 50 یا 60 نفره منتخب، در تهران شکل گیرد و از میان آنها نیز جمعی بعنوان مجمع مرکزی انتخاب شود، این مجمع می تواند آئین نامه ای برای ساماندهی امر مداحی داشته، تدبیر کرده و برای ساماندهی محتوایی نیز روضه ها را مورد بررسی قرار داده، راست و دروغ را مشخص کنند .

عضو مجلس خبرگان با اشاره به اینکه مداحان به نبود منابع غنی و صحیح در این زمینه معترض هستند، این ضعف را جدی اعلام کرد و گفت: گروه منتخب برای ساماندهی به امر مداحان می تواند با تهیه و تدوین منابع دقیق و قابل دسترسی برای مداحان، تخلفات این عرصه را شناسایی و همین جمع منتخب، راهکارهای اصلاح تخلفات را نیز اعلام کنند.

وی با تأکید بر اینکه ساماندهی امر مداحی یک ضرورت انکارناپذیر است، افزود: سخت بر این باورم اگر چنین نشود، این نهاد مقدس زیر سؤال می رود و مداحان اهل بیت باید این سعه صدر را داشته باشند همانطور که ما روحانیت اینهمه در مطبوعات مورد نقد قرار می گیریم . ما از نقد سازنده استقبال می کنیم و از نقد غیر وارد هم نقد می کنیم و توضیح می دهیم ، آنها هم این سعه صدر را داشته باشند، مداحان برای همین مردم می خوانند و علمای بزرگ خبرگان از این مردم هستند، مداحان می بایست نقدهایی که وارد است را  مورد توجه و اصلاح  قرار داده و آنها که ناوارد است را به روشنی توضیح دهند .

حجت الاسلام خاتمی تصریح کرد: امر ساماندهی مداحان جریان مقدس و سازنده ای است، این اقدام یک جریان ضد مداحی نیست، اطمینان می دهم اول کسانی که در مقابل نبود این نهاد خواهند ایستاد، ما هستیم و از آن دفاع می کنیم .

منبع: خبرگزاری مهر

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

این سایت توسط گروه مهندسی نرم افزار انعکاس برتر طراحی و اجرا شده است