عیدالله الاکبر اشعار ویژه عید غدیر

ترتیل قرآن کریم 30 جزء

 

بخش های ویژه سایت مداحان قم
اخبار مذهبی , مداحی , مداحان , شاعران
اشعار مذهبی , اشعار مداحی
دانلود مداحی , مداحان اهلبیت ,مداحان قم
گلزار شهدای مجازی,وصیت نامه خاطرات شهدا کلیپ شهدا صدای شهدا
معرفی نامه و زندگی نامه مداحان و شاعران اهل بیت

اوقات شرعی

افراد آنلاین

ما 152 کاربر آنلاین داریم

آمار بازدیدکنندگان

امروز
دیروز
این هفته
این ماه
کل آمار
700
3934
700
111863
31149460
Your IP: 18.223.0.53

سایت مداحان قم: آیت الله یزدی تاکید کرد: شعر باید قداست علمی، اخلاقی و عرفانی داشته باشد
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: معنا و محتوای شعر در زمینه های مختلف باید قداست علمی، اخلاقی و عرفانی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله محمد یزدی شب گذشته(یکم اسفند) در همایش طلیعه ولایت" ویژه شعرا و مداحان شهر مقدس قم" که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد اظهار داشت: اشعار گاهی آن قدر ظریف هستند که شنونده را مبهوت خود می‌کنند، برخی از اشعار که آمیخته با اعتقادات و ارزش‌های دینی هستند موجب تقویت ایمان می‌شوند.



وی با اشاره به نگاه قرآن و اهل بیت(ع) نسبت به شعر بیان داشت: شعر باید عرفان و شناخت انسان را نسبت به حقایق، معارف و اخلاق افزایش دهد و از تخیّلات، اوهام و غیر واقعیاتی که چیزی به انسان اضافه نمی کند دور شود.



آیت الله یزدی خاطرنشان کرد: در تاریخ داریم گاهی یک شعر آنقدر تاثیر گذار بود که امام معصوم(ع) را منقلب می کرد، گاهی امام معصوم با شنیدن برخی اشعار که در مصائب اهل بیت(ع) سروده شده بود اشک بر دیدگان مبارکشان جاری می شد، که این نشان دهنده جایگاه و تاثیرگذاری شعر است.



نابب رییس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این حدیث نبوی که فرمودند" إِنَّ مِنَ الشِّعْرِ لَحِکَما وَ إنَّ مِنَ البَیانِ لَسِحْرا؛" تصریح کرد: بعضی از اشعار دارای حکمت و مرحله ای از حکمت هستند و برخی بیان ها سحر دارند.

وی عنوان داشت: درست است که تعلم، تربیت و تکرار در شعر گویی تأثیرگذار است اما ریشه اصلی ذوق و استعداد شعری امری ذاتی و خدادادی است که باید شکر آن را به جا آورد و شکر آن این است که به گونه ایی شعر بگوییم که انسان ها به حقایق نزدیک تر شوند.

آیت‌الله یزدی با بیان این که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشعار شعرا سمت و سوی دینی به خود گرفته است ابراز داشت: معنا و محتوای شعر در زمینه های مختلف باید قداست علمی، اخلاقی و عرفانی داشته باشد.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر ضرورت شناخت و آگاهی شاعران و مداحان آیینی از سیره و تاریخ معصومان(ع) بیان داشت: شاعران نباید زندگی و معارف اهل بیت(ع) را از حدود معارف خود سرچشمه بگیرند، این کار درستی نیست و ابتدا باید در مورد ائمه اطهار مطالعه و شناخت پیدا کرد و بعد شعر گفت.

آیت‌الله یزدی با اشاره به این که ما در مقابل حوادث منفی زندگی تاثیر پذیر هستیم و ممکن است اتفاقات و مصائب اهل بیت (ع) را بر اساس ظرفیت خودمان به زبان شعر درآوریم گفت: این درست نیست که ما صبر و استقامت و رفتار اهل بیت(ع) در مواجه با مصائب را مانند خودمان بدانیم و در اشعار وارد کنیم.

وی تصریح کرد: حضرت زینب(س) پس از چند ساعت از واقعه ناگوار عاشورا به همراه دیگر اسیران به مجلس یزید رفتند متناسب با زمان و مکان سخن گفتند، روشنگری کردند و فرمودند" ما رایت الا جمیلا".

آیت‌الله یزدی در ادامه خطاب به شاعران و مداحان قمی گفت: شما در قم زندگی می‌کنید و در مجالس مراجع تقلید و علما شعر می‌خوانید، از این رو باید قدر خود را بدانید، زحمت بکشید، اعتبار و جایگاه خود را به درستی حفظ کنید.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر ضرورت علم اندوزی و استفاده از تجربه دیگران در عرصه شعر و مداحی خاطرنشان کرد: شاعران و مداحان جوان عجله نکنند، صرف صدای خوب و تشویق مستمعان فکر نکنند که دیگر یک مداح و شاعر تمام هستند، مداحان و شاعران باید همواره به دنبال تعلیم، تربیت و تهذیب باشند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

این سایت توسط گروه مهندسی نرم افزار انعکاس برتر طراحی و اجرا شده است