عیدالله الاکبر اشعار ویژه عید غدیر

ترتیل قرآن کریم 30 جزء

 

بخش های ویژه سایت مداحان قم
اخبار مذهبی , مداحی , مداحان , شاعران
اشعار مذهبی , اشعار مداحی
دانلود مداحی , مداحان اهلبیت ,مداحان قم
گلزار شهدای مجازی,وصیت نامه خاطرات شهدا کلیپ شهدا صدای شهدا
معرفی نامه و زندگی نامه مداحان و شاعران اهل بیت

اوقات شرعی

افراد آنلاین

ما 155 کاربر آنلاین داریم

آمار بازدیدکنندگان

امروز
دیروز
این هفته
این ماه
کل آمار
1535
4709
42311
108764
31146361
Your IP: 3.16.47.14

ویژه نامه روز دحوالارض

ویژگی ها

روز بیست و پنجم ذیقعده، هم زمان با دحوالارض یعنی گسترش یافتن زمین است. در شب ین روز نیز بر اساس رویتی از امام هشتم علیه السلام، حضرت ابراهیم و حضرت عیسی علیهماالسلام به دنیا آمده اند. همچنین ین روز به عنوان روز قیام امام زمان مهدی موعود (عج) معرفی شده است. نیز روز دحوالارض، جزء چهار روز معرفی است که روزه آن پاداش فراوان داشته و ثواب هفتاد سال روزه گرفتن دارد.

معنی دحوالارض

«دَحو» به معنی گسترش است و بعضی نیز آن را به معنی تکان دادن چیزی از محلِ اصلی اش تفسیر کرده اند. منظور از دحوالارض (گسترده شدن زمین) ین است که در آغاز، تمام سطح زمین را آب هی حاصل از باران هی سیلابی نخستین فرا گرفته بود. ین آب ها، به تدریج در گودال هی زمین جی گرفتند و خشک ها از زیر آب سر برآوردند و روز به روز گسترده تر شدند. از طرف دیگر، زمین در آغاز به صورت پستی ها و بلندی ها یا شیب هی تند و غیرقابل سکونت بود. بعدها باران هی سیلابی مداوم باریدند، ارتفاعات زمین را شستند و دره ها گستردند. اندک اندک زمین هی مسطح و قابل استفاده بری زندگی انسان و کشت و زرع به وجود آمد. مجموع ین گسترده شدن «دحوالارض» نام گذاری می شود.

برنامه های معنوی

زمین، گاهواره زندگی انسان و تمام موجودات زنده است که با تمام کوه ها، دریاها، دره ها، جنگل ها، چشمه ها، رودخانه ها، معادن و منابع گران بهیش، نشانه ی از نشانه هی آفریدگار به شمار می ید که آن را گسترانیده است. روز دحوالارض - روز گسترش زمین - روز بسیار مبارکی است و آداب و اعمال ویژه ی دارد؛ از جمله:

1. روزه داشتن که ثواب هفتاد سال عبادت را دارد.

2. احیا و شب زنده داری شب دحوالارض که برابر با یک سال عبادت است.

3. ذکر و دعا.

4. انجام غسل به نیت روز دحوالارض و نماز مخصوص آن

دحوالارض در قرآن

در قرآن کریم به دحوالارض اشاره شده است خداوند در یه 30 سوره نازعات می فرمید: «و زمین را بعد از آن (آفرینش آسمان و زمین) گسترش داد». براساس نظر بیشتر مفسران، منظور از «دَحیها» در ین یه، همان دحوالارض است.

دعای روز دحوالارض

یکی از برنامه هی پیشنهادی در روز مبارک گسترده شدن زمین، خواندن دعی ویژه ین روز است. در بخشی از ین دعا، به مسئله دحوالارض چنین اشاره شده است: «ی خدیی که خانه کعبه را گسترانیدی و دانه را شکافتی و سختی را برطرف ساختی، از تو می خواهم در ین روز از روزهیت که حق آن را بزرگ نمودی، هر گرفتاری و مشکلی را برطرف سازی».

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

این سایت توسط گروه مهندسی نرم افزار انعکاس برتر طراحی و اجرا شده است