گرفتگي صدا مخصوصاً در صبح

دليل گرفتگي صدا برگشت شبانه ي اسيد معده به مري و گلو در هنگام خواب است. اشکال اين برگشت در اين است که انسان متوجه آن نمي شود. يکي از نشانه هاي آن بدبوئي تنفس در صبح است. پس اگر گرفتگي بدون دليل صدا همراه با بدبوئي تنفس صبحگاهي داريد، ممکن است برگشت شبانه اسيد معده علت آن باشد.

آلرژي ها هم مي توانند عامل غير مستقيم گرفتگي صدا باشند، چون باعث سرفه کردن ، تنفس از دهان، و آبريزش پشت بيني به داخل حلق ميشوند که التهاب تارهاي صوتي را به دنبال دارد. چيزهائي مثل سيگار کشيدن و بخار مواد شيميائي هم تارهاي صوتي را تحريک کرده و گرفتگي صدا ايجاد کنند.

سيگاري ها از طريق ديگري هم دچار گرفتگي صدا مي شوند: با به وجود آمدن تومور سرطاني يا رشد غير عادي تارهاي صوتي. اين مورد در سيگاري ها بسيار بيشتر از سايرين ديده مي شود. و در تمام موارد، خشکي هوا گرفتگي صدا را تشديد مي کند.

علت گرفتگي صدا

علت گرفتگي صدا

خفگي صدا ، رگه دار شدن اصوات زير ، گرفتگي صدا و . . . همه با فشار بر عضلات گردن ايجاد مي شود و اين تکنيک نادرست ، تارهاي صوتي را با فشار رو به رو مي کند . با فشار به گردن عضلات با هم برخورد مي کنند ، و به هم ماليده شده ، سپس خراش ايجاد مي شود .

 

منظور از خش در صدا چيست؟

 وقتى كه دقيق به صداى خش دار گوش كنيم مى‏بينيم كه در بين صدا رگه‏اى شبيه به يك خط مستقيم وجود دارد كه جنس صداى آن خشن و نامطلوب است و موجب مى‏گردد طراوت، زيبايى، رسايى، شادابى و لطافت صدا از بين برود و خيلى زود خسته شود. دلايل ايجاد خش در صدا عبارتند از:

 1 -  گرم نكردن صدا

2 -  عدم استفاده صحيح از تارهاى صوتى

3 - نداشتن تكنيك صحيح

4 -  استفاده زياد و بيش از حد تارهاى صوتى

 نكته‏اى كه لازم است دوستان مداح به آن توجه ويژه‏اى بكنند اين است كه براى آنكه عمر صدايشان كم نشود بايد خيلى مراقب صداى خود باشند. اگر به طرز صحيح و اصولى از صداى خود استفاده نكنند، خيلى زود صداى خود را از دست داده و برطرف كردن خش از صدا، تقريبا غير ممكن مى‏گردد اما راه‏ هاى برطرف كردن آن عبارتند از:

1 -  استراحت صوتى ( يعنى به فراخور گرفتگى خشى كه در صدا ايجاد شده، مدتى را كه حد اقل يک هفته مى‏باشد، اجرا نداشته باشيم و حتي كمتر صحبت كنيم (

 2 -  فراگيرى اصول صداسازى و تكنيك آوازى

 3 - داشتن آرامش روحى، روانى در همه حال و دورى از فشارهاى عصبى )عصبانيت و فشارهاى عصبى يكى از آفت‏هاى صدا است(.

 با توجه به اينكه مداحان عزيز اكثرا به فراخور حال مجلسى كه در آن قرار دارند شروع به داد زدن و استفاده نادرست از صداى خود مى‏كنند بعضا شاهد آن هستيم كه مرتبا دچار گرفتگى صدا مى‏شوند. لذا توصيه مي شود به موقع و به جا از صداى خود استفاده كنند، از داد و فريادهاى بى مورد خوددارى كنند، حتما قبل از اجرا سيستم صوتى را به دقت چك كنند، سيستم‏هاى صوتى فاقد كيفيت كه صدايى شبيه بلندگوهاى بوقى دارند باعث خسته شدن صدا، فشار به صدا و در نهايت بروز خش در صدا مى‏گردد.

گرفتگي صدا بيش از ۲ هفته را بايد جدي گرفت چرا که اين عارضه مي‌ تواند از علائم بدخيمي طناب ‌هاي صوتي باشد و معاينه طناب هاي صوتي از جهت رد بد خيمي لازم است.

گرفتگي صدا در خوانندگان سالمند

درست است که با گذشت زمان، ظاهر انسان ضعيف مي شود و صدا هم از اين امر مستثنا نيست، اما مي توان شرايط مناسبي را براي حفظ کيفيت صدا فراهم کرد. ايجاد صدا به ۲ عامل بستگي دارد:

۱. حجم هواي ذخيره شده در ريه در موقع بازدم،

۲. توانايي عضلات تارهاي صوتي،

که با مشاوره با متخصصان آسيب شناسي گفتار و انجام تمرينات ورزشي و تنفسي مي توان بر اين کاستي ها فائق آمد. البته ذکر اين نکته خالي از لطف نخواهد بود که استادان برجسته و حرفه اي آواز چون ايرج، گلپا، و حتي شجريان با وجود سن بالا، به دليل رعايت مواردي که مربوط به سلامتي و سالم نگه داشتن حنجره است، توانسته اند کيفيت فوق العاده قوي صداي خود را حفظ نمايند.

» چند نکته

- براي محافظت از صداي خود، آب، سيب، گلابي، هندوانه، خربزه، هلو و انگور بخوريد. دکتر نورمن هوگيکن متخصص در اين ارتباط مي گويد: صداي افراد، نشان دهنده شخصيت و عواطف آن هاست و براي مراقبت از صدا، توصيه مي شود پس از حرف زدن يا آوازخواني زياد، حتما سکوت کنيد! دخانيات تارهاي صوتي را تحريک مي کند و فرياد کشيدن و صحبت کردن با صداي بلند در مناطق پر سر و صدا بسيار براي انسان مخصوصا خواننده هاي آواز زيان دارد.

- به ميزان کافي آب بنوشيد تا بدنتان به خوبي هيدراته شود. درمصرف کافئين نيز جانب اعتدال را رعايت کنيد. تارهاي صوتي شما خيلي سريع به ارتعاش در مي‌آيند و بنابراين حفظ توازن صحيح به لحاظ مصرف روزانه آب مي‌تواند در اصطلاح به روغن‌کاري آنها کمک کند.

- در روز چند بار به تارهاي صوتي‌تان استراحت بدهيد و به قول معروف “چُرت صوتي” ‌بزنيد به ويژه در اوقاتي که بيش از حد از صدايتان کار کشيده‌ايد. به عنوان مثال آوازخوانان بايد درطول ساعات استراحت پس از آواز يا تمرين سنگين بايد از حرف زدن اجتناب کرده و سعي کنند به جاي صحبت بي‌وقفه با همکاران و دوستان، اندکي به تارهاي صوتي‌شان مجال استراحت بدهند.

- سيگار نکشيد، سيگار به ميزان فوق‌العاده‌اي خطر بروزسرطان حنجره را افزايش مي‌دهد، حتي استنشاق دود سيگار اطرافيان مي‌تواند منجر به آزردگي تارهاي صوتي شود.

- ازصداي خود به طور افراطي کار نکشيد. از فرياد کشيدن و بلند بلند صحبت کردن مداوم بپرهيزيد. اگر به طور مداوم در گلويتان احساس خشکي و خستگي مي‌کنيد و يا صدايتان دورگه، گرفته و يا زمخت شده، نشانه‌اي هشدارآميز محسوب مي‌شود مبني بر آنکه بايد در بکارگيري صدايتان بيش از پيش اصول ايمني را رعايت کنيد. در واقع گرفتگي دائم صدا نوعي علامت هشداردهنده مبني بر آزردگي تارهاي صوتي است .

روشهاي قوي کردن صدا و تقويت حنجره :

الف : ورزش هاي هوازي : اين نوع ورزش ها را به انتخاب خود بايستي حداقل به ميزان 30 دقيقه در روز انجام داد . مهم ترين نوع ورزش هاي هوازي عبارتند از :

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4

*کوهنوردي

* شنا خصوصا کرال سينه

* پياده روي

* دويدن و يا پياده روي تند به گونه اي که بدن به تعرق بيفتد

* دوچرخه سواري

* طناب زدن

* تنيس

نکته : نظم در ساعات اجرا و تمرين اين نوع ورزش ها بسيار حائز اهميت است . و اين عمل باعث حصول زودتر نتيجه خواهد شد .

 

ب : تمرين حبس نفس : نحوه اجراي اين تمرين به اين صورت است که ابتدا در حالت ايستاده با بيني نفس عميق مي کشيم و سپس بدون اينکه هوا را از شش ها خارج کنيم نفس خود را حبس مي نماييم . اين تمرين را حداقل 20  الي 30 ثانيه در هر مرتبه نفس گيري انجام مي دهيم . لازم به ذکر است اين تمرين را حداکثر 10 مرتبه صبح  / 10 مرتبه ظهر / 10 مرتبه عصر / 10 مرتبه شب انجام مي دهيم . اين تمرين باعث افزايش نفس و باز شدن شش ها مي شود .

 

چه مقدار تمرين کنيم ؟

اين جريان بستگي به تصميم قطعي و زمان دارد . بهترين روش تمرين روزانه است . اما اگر اين امکان نبود ، بايد تمرين ها تا حد امکان منظم باشد . بايستي کوشش نمود به قول خود عمل کنيم ، نه اينکه در انتظار موقعيت بمانيم ، بلکه موقعيت ساز باشيم . براي مثال ، هر هفته در روز و ساعت مشخص تمرين را انجام دهيم . نکته مهمتر اينکه تمرين هاي صداسازي را تا جايي که احساس ميکنيد به حنجره فشار نمي آيد ادامه مي دهيم . و در صورت مشاهده خستگي و يا سوزش در حنجره تمرين را متوقف مي نماييم .

 

هر تمرين چه مدت زمان خواهد برد ؟

در اصل اين مسئله اختياري است . در واقع بايد يک برنامه ريزي منظم داشت و اين تمرين بايد طوري باشد که خسته کننده نشود و بتوانيم زمان کوتاهي هم به استراحت بپردازيم .

 روشي براي افزايش نفس

با اين روش مي توانيم به مشکل تنفسي و يا عدم آن پي ببريم . يکي از رايج ترين تست هاي اين بخش تست < آ > گويي است بدين صورت که ابتدا از راه بيني نفس ميگيريم و سپس يک نفس آ ...  را تا جايي که مي توانيم مي گوييم .

مدت زمان کشش صداي س در اين تمرين به سن بستگي دارد بطور مثال حداقل کشش کودکان 7 الي 10 سال 10 ثانيه و حداقل کشش نوجوانان 11 الي 15 سال 15 ثانيه و حاقل کشش اين تمرين در زنان و جوانان 16 سال به بالا 20 الي 25 ثانيه مي باشد .

نکته : بهترين زمان تمرين براي صداسازي عصر و غروب بوده که البته محيط تمرين بايستي مناسب و عاري از گرد و غبار باشد .

نکته 2 : وضعيت ايستاده براي تمرين ها مناسب تر است چون در اين حالت شما بيشترين نيرو را مي توانيد جهت خواندن و تداوم تمرين ها به کار ببريد .

نکته 3 : کم خوابي موجب خستگي اندام هاي صوتي خواهد شد ، حتي عطسه و سرفه کردن زياد و تميز کردن بيش از حد گلو از خلط باعث صدمه ديدن تارهاي صوتي ناشي از کشيدگي مي شود .

تنفس صحيح و اهمیت آن در مداحی

تنفس صحيح

در مداحي درست نفس كشيدن بسيار مهم است و اولين قدمي است كه بايد در طريق يادگيري مداحي برداريم و در حقيقت نفس پايه و اساس صداست.

تنفس صحيح چيست؟ و چگونه مي­توان به آن دست يافت؟

تنفس صحيح عبارتست از تنفس از طريق حجاب حاجز يا پرده ديافراگم؛ نفس كشيدن توسط اين پرده يعني همان روشي كه در موقع خوابيدن نفس مي كشيم.

حجاب حاجز يا ديافراگم بدن را به دو قسمت مشخص تقسيم مي­كند؛ در قسمت فوقاني، قلب و ريه است و در قسمت پايين، معده ، كبد و روده و ساير اعضاي حياتي است.

هنگامي كه نفس عميق مي كشيم ، ريه كه مانند اسفنج سوراخ سوراخ است، پر از هوا شده و منبسط مي شود در نتيجه براي اينكه هواي بيشتري در خود جاي دهد بايد بزرگتر شود و نياز به فضاي بيشتري دارد، در حالي كه قسمت فوقاني آن پوشيده شده است و در اطراف ، دنده­ها كمي به ريه اجازه مي­دهند كه بزرگتر شود، اما آسان ترين راه براي ريه آن است كه به طرف پايين يعني به طرف حجاب حاجز يا ديافراگم توسعه يابد.

فرض كنيم شما يك ظرف يكبار مصرف را بر عكس نموده و بر پشت آن فشار مي­آوريد، در اين صورت ظرف پهن مي­شود و از هر طرف توسعه مي­يابد. براي حجاب حاجز نيز موقعي كه ريه پر از هوا مي­شود يك چنين اتفاقي رخ مي­دهد.

از اينجا به علت اين توصيه به مداحان پي مي بريم؛ كه چرا هنگام خواندن معده نبايد پر باشد. به اين دليل كه جا براي توسعه ريه به سمت حجاب حاجز و حركت ديافراگم به سمت معده وجود داشته باشد.

اكنون انگشتان خود را زير استخوان سينه(آبگاه) قرار دهيد و نفس عميقي بكشيد. آيا احساس نمي­كنيد كه حجاب حاجزيا ديافراگم شما در حال توسعه است؟

اين تمرين را هر شب براي مدت 5 دقيقه قبل از خوابيدن و صبح روز بعد هم براي مدت 5 دقيقه تكرارش كنيد تا به تنفس عميق و صحيح عادت كنيد. كسي كه تنفس عميق و صحيح برايش ملكه شده است هنگام خواندنِ قسمتهاي داراي كشش تحريري ، كشش ارتفاعي يا داراي حجم بالاي صدا ، نفس كم نمي آورد.

 

چرا تنفس مهم است؟

قلب، شما را به تپش وا مي دارد.

به شما اجازه مي دهد که راحت و به شکل طبيعي از صوت خود استفاده کنيد.

با داشتن پشتوانه تنفسي مناسب مي توان شدت و طول گفته را افزايش و سرعت گفتار را کاهش داد.

آيا تاکنون در مورد تنفس خود فکر کرده ايد؟ احتمالاً جواب شما منفي است.تنفس جرياني است خودکار که بوسيله مغز کنترل مي شود.اولين و مهمترين وظيفه بدن اين است که به مغز اکسيژن برساند و همين جريان است که صدا سازي و گفتار را ممکن مي سازد.

تنفس از راه بيني يا دهان ؟

تنفس از راه بيني بهترين ، طبيعي ترين و سالمترين شيوه تنفس است . در اين سخن که خداوند براي نفس کشيدن به ما بيني بخشيده است نه دهان ، مفهوم عميقي نهفته است زيرا بيني موثرترين شکل هواي دم را به بدن ما هدايت مي کند ، هنگام دم از طريق بيني ، هوا مرطوب ، گرم و مهمتر از همه پاکيزه مي شود . در صورت سالم بودن پوشش مخاطي بيني ، با اين شيوه تنفس ، ميکروب ذرات گرد و غبار وارد ريه ها نمي شود .

کسي که از راه دهان نفس مي کشد بيشتر از کسي که از طريق بيني تنفس مي کند به بيماري هاي مسري مبتلا مي شود .

دم و بازدم عميق از راه بيني ، کل ذخيره انرژي بدن را بالا و در يک سطح ثابت نگه مي دارد . برعکس ، تنفس دهاني ، تنها انرژي جسم را به سطح پايين ماندگاري هدايت مي کند .

به طور کلي تنفس دهاني صرف ، کارايي و قابليت هاي ذهني را کاهش مي دهد . بدن تنفس دهاني را فقط شيوه اي براي مواقع ضروري مي شناسد .

اگر از راه بيني دم بگيريم و از دهان به شکلي که انگار مي خواهيم سوت بزنيم ، به آرامي هوا را به بيرون هدايت کنيم ، سلول هاي غشاي مخاطي در غدد تيروئيد کاملا هدفمند تحريک مي شود . اين روش به سوخت و ساز بدن کمک مي کند ، گردش خون و تمامي فعاليت هاي مغزي به شکلي موزون تحريک مي شوند .

نشست تخصصی آسیب شناسی و آفات در عرصه مداحی


محمد علی ستایشگر

نشست تخصصی آسیب شناسی و آفات در عرصه مداحی


با حضور اساتید برجسته کشوری

و ذاکران اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام


مکان : قم خیابان 45 متری عمار یاسر مسجد شاه خراسان

زمان : جمعه دوم اسفند ماه 1392 ساعت 15 الی 17


برخی سخنرانان :


استاد حاج میرزا محمد علی ستایشگر ( شیرخانی )

حجت الاسلام دکتر محمد رضا فوادیان

چگونه به کمک زنجبیل برونشیت را درمان کنیم؟

یکی از استفاده های دارویی از زنجبیل برای درمان برونشیت با سرفه است. زنجبیل برای درمان سرفه های خشک موثر است.

بدون شک شما نیز در آشپزخانه‌تان ادویه های مختلفی دارید و از آن‌ها برای خوش طعم کردن غذاها استفاده می‌کنید. هیچ شکی نیست که زنجبیل نیز پای ثابت این ادویه‌ها است.

ادامه نوشته

ضدسرفه هاى طبيعى


از آنجا كه اغلب سرفه ها عامل ويروسى داشته و مصرف آنتى بيوتيك بر آنها بى تاثير است، پزشكان، ضدسرفه هاى شيميايى موجود در بازار را كه در قالب قرص، شربت و غيره وجود دارند تجويز كرده و به بيمار توصيه مى كنند تا پايان دوره ويروس تحمل كنند. حال آنكه اين ضدسرفه ها نه تنها تاثير طولانى مدت ندارند، بلكه بدون عواقب جانبى نيز نخواهند بود.

ولى شما مى توانيد با انجام توصيه هاى زير همان نتيجه را بدون ضرر دريافت كنيد. در ضمن اين تركيبات خانگى در روند كلى بهبود شما نيز نقش بسيارى دارند:

1- چاى زنجبيل بنوشيد.                  

زنجبيل به عنوان يك ضدالتهاب قوى گياهى از اهميت خاصى برخوردار است. بسيارى از مردم از چاى زنجبيل براى كاهش درد گلو ، التهاب سينه و سرفه استفاده مى كنند. البته زنجبيل تازه نيز چنين تاثيراتى را داراست.

ادامه نوشته

گرفتگي صدا، درد و عفونت سينه، سرفه

غذاهايي كه براي گرفتگي صدا، درد و عفونت سينه، سرفه و باز شدن سينه و گلو مفيد است:

1 - سوپ:

برنج، هويج، گشنيز، عدس، كمي مرغ يا ماهيچه، خيلي كم روغن، بدون ترشي، همراه با يك يا دو عدد پياز خورد شده، داخل سوپ ريخته و با ديگر محتويات، از اول بپزد.

2 - حريرده بادام و نشاسته

3 -  شير برنج (بدون زيره و كم شيريني)

4 - اسفناج پخته

5 - آش كدو ساده (كم روغن و بدون ترشي و فلفل)

6 - آش شلغم و برگ چغندر يا كمي اسفناج

7 - آش آماج )كم روغن )

8 - چلو و گشنيز با كمي گوشت )كم روغن )

9 -  هنگام خواب يك زرده تخم مرغ بدون سفيده را بصورت خام ميل كنيد.

10 -  سيب بخارپز يا (به) بخارپز شده و همچنين سيب يا به، كه با آتش پخته شده باشد براي گلو و سينه مفيد است.

11 - خوردن هر وعده يك قاشق مرباخوري روغن زيتون براي سرفه هاي خشك مفيد است.

پرسیاوشان؛ گیاهی برای درمان سرفه

پرسیاوشان از نظر طبّ قدیم ایران، معتدل است. در طب گذشته از گیاه پرسیاوشان در درمان سرفه و علائم سرماخوردگی و ریزش منطقه‌ای مو استفاده می‌شد.

طریقه مصرف پرسیاوشان

1) جوشانده: سه قاشق سوپ‌خوری برگ پرسیاوشان را در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید به آرامی به مدت یک ساعت بجوشد. سپس آن را صاف کنید. مقدار مصرف آن 3 تا 6 فنجان در روز است.

ادامه نوشته

طرز تهیه آش مخصوص سرماخوردگی، عفونت های تنفسی

مقداری مساوی از هویج، پیاز، کدوی حلوایی بدون پوست، شلغم، به و سیب درختی و مقدار کمی برنج و سبزی آش آماده کرده و به همراه آب در حرارت ملایم شروع به طبخ نمایید.پس از مدتی مقداری گیاه خشک پرسیاوشان، زوفا و بنفشه به آش فوق افزوده و صبر کنید تا جا بیفتد و قبل از مصرف، مقدار کمی نمک و آبلیمو به آن اضافه نمایید.

این غذا بسیار پر انرژی و زود هضم بوده و برای بیماری های تب دار عفونی بسیار مفید است و نرم کننده مخاط سیستم تنفسی و دفع کننده جالب است بدانید در بسیاری از مواقع، با یکی دو وعده مصرف این آش در هنگام سرماخوردگی، کل علایم آن فروکش می کند.
تذکر :
-
بجای پیاز می توانید از پیازچه به همراه چند حبه سیر نیز استفاده نمایید.
-
در مواقعی که تب وجود ندارد می توان یک عدد ماهیچه گوسفند نیز به آش اضافه کرد.
-
گیاه های خشک پرسیاوشان، زوفا و بنفشه را از عطاری ها می توانید تهیه نمایید.

8 روش طبيعي براي درمان گلودرد

سرماخوردگي، آنژين، لارنژيت و .... از بيماري‌هاي شايع فصل سرما محسوب مي‌شود. اگر سرما خورده‌ايد و گلويتان درد مي‌کند اين 8 روش کاملاً طبيعي براي رفع عارضه تان مفيد خواهد بود .

1- ليموترش، گلودرد را درمان و بدن را تقويت مي‌کند

ليموترش، درمان طبيعي و موثري است. ليموترش خواص اعجاب‌انگيزي دارد که درمان گلودرد يکي از آن‌هاست. اين ترش خوشمزه و پرخاصيت ضدعفوني کننده است، توليد گلبول‌هاي سفيد را فعال مي‌سازد و به اين ترتيب قدرت دفاعي طبيعي بدن را تحريک مي‌کند.

روش استفاده: ليموترش را با آب گرم مخلوط کرده و با محلول به دست آمده قرقره کنيد. اين کار را چندين بار در روز انجام دهيد تا علائم بيماري از بين برود.

 

2- عسل، تسکين دهنده و تقويت کننده است

وقتي دچار گلودرد و التهاب در اين ناحيه مي‌شويد بدون معطلي سراغ عسل برويد. علاوه بر اين، عسل «تقويت کننده‌ي» طبيعي محسوب مي‌شود و براي تقويت بدن ايده‌آل است. زماني که بدن شما قوي‌تر باشد بيماري‌تان زودتر بهبود مي‌يابد.

روش استفاده: ليموترش را در آب داغ بچکانيد و به آن عسل اضافه کنيد، هم بزنيد و ميل کنيد.

 علاوه بر اين مي‌توانيد 250 ميلي ليتر آب گرم را با دو قاشق غذاخوري عسل مخلوط کنيد و هم بزنيد. در ظرف بپوشانيد و اجازه دهيد خنک شود. در روز چند بار با محلولي که آماده کرده‌ايد قرقره کنيد.

 

3- درخت چاي: ضدعفونت و ضدويروس

درخت چاي گلودرد را درمان مي‌کند. معمولاً از روغن ضروري اين گياه بيشتر استفاده مي‌کنند چون ضد قارچ، ضد ويروس و ضدباکتري خوبي است.

روش استفاده: دو قطره روغن ضروري درخت چاي را با کمي عسل مخلوط کنيد و قبل از اين که قورتش دهيد چند لحظه در دهان خود نگه داريد. هر روز سه مرتبه اين کار را انجام دهيد تا علائم بيماري کاملاً از بين برود.

توجه داشته باشيد که روغن ضروري اين گياه براي زنان باردار، شيرده و کودکان زير 3 سال مورد منع مصرف دارد.

 

4- گياه مريم گلي؛ تسکين گلودرد

گياه مريم گلي براي درمان گلودرد موثر عمل مي‌کند. در سال 2009 پژوهشي انجام شد که نشان مي‌دهد دهان‌شويه‌اي که از گياه مريم گلي تهيه شده است براي تسکين گلودرد به اندازه‌ي داروهاي موجود موثر عمل مي‌کند. برگ‌هاي اين گياه خواص ضدالتهابي و ضدعفوني دارد.

روش استفاده: 1 تا 3 گرم برگ خشک مريم گلي را در يک فنجان آب جوش ريخته و اجازه دهيد به مدت 10 دقيقه دم بکشد. روزانه 5 مرتبه با اين محلول قرقره کنيد .

 

گياه مريم گلي براي زنان باردار، شيرده، کودکان زير 18 ماه و افرادي که دچار سرطان سينه و صرع هستند مورد منع مصرف دارد.

 

5- آويشن: التيام بخش و ضد سرفه

آويشن براي مقابله با آنژين، گريپ، برونشيت و .. موثر است. اين گياه معطر، تقويت کننده‌ سيستم دفاعي بدن و ضدسرفه بوده و براي درمان گلودرد بسيار موثر است.

روش استفاده: 150 ميلي‌ليتر آب جوش را روي يک قاشق چاي‌خوري پُر آويشن بريزيد. در ظرف را بپوشانيد و اجازه دهيد به مدت 10 الي 15 دقيقه دم بکشد. سپس محلول را از صاف کنيد و روزانه بعد از غذا 3 فنجان از اين دم کرده را ميل کنيد.

توجه داشته باشيد نبايد بيش از 3 هفته‌ي مدام از دم کرده‌ آويشن استفاده کرد.

توجه داشته باشيد روغن ضروري آويشن براي زنان باردار و شيرده و همچنين براي کودکان زير 3 سال بدون تجويز پزشک مورد عدم مصرف دارد.

در مصرف اين گياهان نيز افراط نکنيد و اگر به گياهان حساسيت داريد قبل از مصرف اين گياهان با پزشک يا عطار مشورت کنيد.

 

 6- پوست درخت بلوط با آنژين مقابله مي‌کند

پوست درخت بلوط براي درمان گلودرد موثر است. درخت بلوط براي درمان زکام، آنژين، لارنژيت مفيد است.

روش استفاده:  80 تا 100 گرم پوست درخت بلوط خرد شده را با يک ليتر آب به مدت 10 دقيقه بجوشانيد و سپس محلول را از صاف کنيد. هر روز 3 تا 4 مرتبه با اين محلول قرقره کنيد. اين کار را حداکثر 5 تا 6 روز ادامه دهيد.

 

7- سرکه‌ سيب: ضدباکتري و سرشار از ويتامين

 

سرکه‌ي سيب سرشار از ويتامين، ضدباکتري و ضدويروس است و سيستم ايمني بدن را تحريک مي‌کند. سرکه سيب درمان موثر و ارزان قيمتي براي گلودرد محسوب مي‌شود.

روش استفاده: يک قاشق چاي‌خوري سرکه‌ي سيب را در يک ليوان آب گرم بريزيد و روزانه 2 تا 3 مرتبه قرقره کنيد. اگر گلودردتان شديد است هر ساعت اين کار را تکرار کنيد.

 

8- اسطو خودوس: ضدالتهاب

اسطوخودوس ضددرد و ضدالتهاب است و براي درمان بيماري‌هاي تنفسي مثل برونشيت، رينيت و غيره بسيار موثر است. اين گياه گلودرد و سرفه را درمان مي‌کند.

روش استفاده: 20 گرم اسطوخودوس را با يک ليتر آب جوش به مدت 10 دقيقه بجوشانيد. محلول را از صافي رد کنيد و روزانه 3 فنجان بنوشيد. اين کار را حداکثر 5 تا 7 روز تکرار کنيد.

توجه داشته باشيد که از روغن ضروري اين گياه بدون نظر پزشک استفاده نکنيد.

 چند توصيه‌ کلي :

* اگر تا دو روز بيماري‌تان بهبود نيافت و يا تب داشتيد حتماً به پزشک مراجعه کنيد.

* برخي معتقدند که درمان‌هاي گياهي کاملاً بي‌خطر هستند و از هر گياهي و به هر ميزاني مي‌شود استفاده کرد. توجه داشته باشيد گياهان، داروهاي بي‌خطري نيستند و نبايد در مصرف آن‌ها دچار افراط شد. بعضي مواقع مورد منع مصرف وجود دارد.

* اگر در مصرف يک گياه دچار شک شده‌ايد حتماً با پزشک يا عطار مشورت کنيد.

شش میوه‌ی ضد سرماخوردگی

فصل پاییز فصل شروع سرماخوردگی است زیرا دمای هوا به طور ناگهانی تغییر می‌کند و همین موضوع، باعث ابتلای فرد به بیماری می‌شود.

بنابراین توجه به برنامه‌ی غذایی روزانه و اختصاص دادن سهمی از منابع غذایی ویتامین‌هایی مانند ویتامین C می‌تواند هم بر تعداد و هم بر شدت سرماخوردگی و آنفلوانزا تأثیرگذار باشد. پس با ما همراه شوید تا با خانواده مرکبات که از منابع این ماده مغذی هستند، آشنا شوید.

لیمو

این میوه بعد از پرتقال بیشترین مقدار ویتامین C را دارد (53 میلی‌گرم به ازای هر 100 گرم). بنابراین هنگام سرماخوردگی بهتر است مخلوط آب پرتقال و لیمو میل کنید. به علاوه، لیمو در مقایسه با سایر اعضای این خانواده به دلیل قند کمتر، کالری ناچیزی (9 تا 14 کیلوکالری به ازای 100گرم) دارد و برای کسانی که نگران اضافه وزنشان هستند، انتخابی مناسب محسوب می‌شود.

 

پرتقال

در میان اعضای این خانواده، پرتقال بیشترین مقدار ویتامین C را دارد به طوری که با خوردن یک عدد متوسط آن می‌توان 54 میلی‌گرم ویتامین C را دریافت کرد بنابراین برای تقویت سیستم دفاعی بدن بهتر است این میوه را در برنامه غذایی روزانه‌تان بگنجانید.

 کامکوآیت یا گربانتین

این میوه کوچک، پوست نسبتاً نازکی دارد و اغلب آن را با پوست می‌خورند و منبع مناسبی است از ترکیب‌هایی به نام فیتونوترینت‌ها که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند. البته بیشترین مقدار بتاکاروتن (175 میکروگرم در هر 100گرم) در گربانتین است و به این دلیل می‌توان آن را یک میوه ضدسرطان دانست.

 

نارنگی

این میوه به دلیل اینکه راحت پوست کنده می‌شود، مورد علاقه بیشتر بچه‌هاست.

به یاد داشته باشید که یک نارنگی شیرین پرپتاسیم است و برای فشارخونی‌ها در صورت عدم دسترسی به گریپ‌فروت، یک انتخاب مناسب است. در ضمن بتاکاروتن آن بعد از گربانتین بیشترین مقدار است، پس می‌توان چنین نتیجه گرفت که نارنگی میوه‌ای با خاصیت ضدسرطانی است.

 

نارنج

نارنج، میوه‌ای بین نارنگی و گریپ‌فروت است و بیشتر در تهیه سُس‌ها یا چاشنی غذاها از آن استفاده می‌شود.

به علاوه نارنج نیز مانند نارنگی منبع مناسبی از بتاکاروتن است و کمی بیشتر از پرتقال فولات دارد.

در ضمن مقدار قابل ‌قبول پتاسیم در این میوه خوردن آن را برای یک فرد با سابقه بیماری‌های قلبی به عادتی مناسب تبدیل می‌کند.

 

گریپ‌فروت

گریپ‌فروت در خانواده بزرگ مرکبات بیشترین پتاسیم (200 میلی‌گرم در 100 گرم) را دارد به همین دلیل است که خوردن آن به بیماران فشارخونی توصیه می‌شود.

در ضمن نوع رنگی آن دارای لیکوپن است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. طعم تلخ آن نیز به وجود ترکیبی برمی‌گردد که به نارنجین مشهور است.

کلفت شدگی صدا  

اگر دچار کلفتی صدا شده اید ، شخص دیگری باید قفسه ی صدری شما را ماساژ دهد تا عرق کنید و چند روز غذاهای لطیف مانند آش جو با گنیز و کدو و جعفری و تره و مرغ و آرد گندم و آرد جو باشیره ی شیرین بیان را به صورت حریره  استفاده کنید . و ا زمصرف خوراکی های سرخ کرده ، یخ کرده ، ترشی جات ، شیرینی های قنادی ، خوراکی های محرک ، انوال فلفل و ادویه جات پرهیز کنید .

·         ریشه شیرین بیان ن، صمغ عربی ، دانه های به را در طول روز در دهان نگه دارید و بمکید .

پنج گرم دانه های اسفند را با 10 گرم گل زوفا و 25 گرم کنجد نرم بسایید و مخلوط آن را در 250 گرم عسل بریزید و هر صبح ، ظهر و شب هر مرتبه یک قاشق شربت خوری میل کنید .

·         تخم پنبه و مغز چلغوزه از هر کدام 1 مثقال ، تخم شنبلیه ی بو داده و تخم کتان از هر کدام 4 مثقال را نرم بکوبید و با 250 گرم عسل مخلوط و هر صبح ، ظهر و شب هر مرتبه یک قاشق شربت خوری میل فرمایید .

جهت خوش صدایی

در صورتی که مایل هستید هنگام مداحی صدا صاف شده و اجرایتان عالی گردد . جهت بالا بردن کیفیت صدا گاهی شیرین بیان استفاده کنید یا برگ کرفس را بجوشانید . آب آن را بنوشید . و نیز 30 دقیقه قبل از استفاده از مداحی ،یک قاشق شربت خوری کم عربیک کرا د ر لیوان اب جوش حل کنید و گرم و به مرور بنوشید .

 باز شدن صدا : به منظور باز شدن صدا می توانید از شکر تیقال ، و آب جوشانده ی تره استفاده کنید . اگر میل داشتید دارو مصرف کنید ، بهتر است کتیرای گل سفید خوراکی را نرم بسایید و با شکر ساییده شده و روغن بادام شیرین مخلوط کنید و بخورید .

·         مقداری کرفس را بجوشانید و آب آن را صاف کرده و بنوشانید .

·         مقداری نخود را در یک لیوان شیر بجوشانید و آن  شیر را میل کنید .

چهل گرم گل تودری رابا 2 گرم عصاره ی شیرین بیان در یک لیتر آب بجوشانید تا یک سوم اب آن باقی بماند ، بعد صاف و پس از سرد شدن 200 گرم عسل و 250 گرم شکر سرخ را با آب آن مخلوط کنید و در بن ماری گذارده و دایم هم بزنید تا غلیظ شود و به مرور مصرف کنید .

·         گل زوفا ، پرسیاوشان ، بادرنجبویه ، مرزنجوش و ریشه ی اریسا از هر کدام 25 گرم مخلوط و نیم کوب کنید . سپس آن را 5 قسمت کنید ، هر قسمت را یک روز بجوشانید و آب آن را صبح و  عصر ، شیرین کنید و بنوشید .

گرفتگی صدا از سرماخوردگی

اگر  در اثر سرماخوردگی دچار گرفتگی صدا شده اید ، هر روز صبح وشب هر مرتبه 5 گرم گل کافشه را بجوشانید و بعد آب آن را صاف و شیرین کرده و بنوشید .

·         سه پستان و قدمه ی شیرازی از هر کدا 20 گرم ، تخم شنبلیله و تخم کتا از هر کدام 50 گرم همه را مخلوط و 10 قسمت کنید . هر صبح و عصر هر مرتبه یک قسمت از آن را در یک لیوان آب جوش مخلوط و با شکر شیرین ساخته ، میل کنید .

·         هر صبح و شب مقداری از مخلوط انجیر ، مویز و ریشه ی خطمی را بجوشانید ، آبش را صاف کرده و گرم بنوشید .

·         هر صبح و شب قبل از غذا مقداری نشاسته را در شیر مخلوط و بنوشید .

·         دانه های  یه ، صمغ عربی ، مسطکی رومی ، کتیرا سفید مفتولی ، قدمه ی شیرازی و تخم کتان از هر کدام 10 گرم را مخلوط نرم بسایید . بعد مغز تخم کدو ، مغز تخم گرمک ، مغز تخم هندوانه  از هر کدام 50 گرم را جداگانه نرم بکوبید ، همه را مخلوط کنید و هر صبح ، ظهر و شب هر شب یک قاشق غذا خوری را د ریک لیوان آب جوش مخلوط ، کمی شکر به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید و پس ا زمدتی ماندن به مرور میل فرمایید .

گرفتگی صدا در اثر رطوبت

اگر در اثر سردی و رطوبت صدای شما دچار گرفتگی شد است اول رفع رطوبت کنید و سپس برگ کلم را باسیر و تره بجوشانید آب ان را به طور گرم و به مرور بنوشید.

·         کلم را با انجیر خشک مخلوط کرده بپزید و آب صاف کرده ی آن را باعسل قوام اورید و چند مرتبه در طول روز هر بار دو قاشق از آن با آب نیم گرم مخلوط و بخورید .

·         گرفتگی صدا  در اثر گریپ : اگر در اثر گریپ دچار گرفتگی صدا شده اید ، به جای غذا از نشاسته پخته با روغن بادام شیرین ، شیر ، شیر برنج ، فرنی یا مغز بادام و به جای اب از ماء الشعیر استفاده کنید .

·         پر سیاوشان و تخم مرو از هر کدام 10 گرم ، مغز ناخنک ، گل بنفشه ، و گل پنیرک از هر کدام 20 گرم ، خار خاسک 30 گرم ، همه را مخلوط کرده و بجوشانید و هر صبح ، ظهر و شب هر بار مقداری از آن را بنوشید .

·         گل حلوا ، گل خطمی ، گل پنیرک و پر سیاوشان ، هر کدام 10 گرم ، ریشه ی خطمی 20 گرم ، ریشه ی کاسنی 40 گرم، و ریشه ی شیرین بیان 50 گرم ، همه را نیم کوب به 10 قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را شب در آب جوش بخیسانید و صبح در همان آب جوش بجوشانید و اب آن را صاف . شیرین کرده ، بنوشید . تفاله ی آن را مجددا در آب جوشو خیش کنید و شب باز هم بجوشانید و آب آن را شیرین کنید و بنوشید .

گرفتگی صدا

حنجره وظیفه تولید صدا را برعهده دارد . صدا هنگام عبور هوای ریه ها از بین دونوار فیبری داخل حنجره که تارهای صوتی نامیده می شوند ، به وجود می آید . صداهای تولید شده توسط نوسان تارها که به وسیله زبان و دهان صورت می گیرد به شکل کلام در می آید .

غده های کوچک و غیر سرطانی بر روی تارهای صوتی وجود دارد که باعث گرفتگی صا می شود . این بیماری د رپسران و زنان بالغ رایج تر است . استفاده ی بیش از حد از صدا می تواند خطر ساز باشد . فشار دائم روی تارهای صوتی گاهی اوقات باعث به وجود آمدن گره های خاکستری رنگ کوچک بر روی تارهای صوتی حنجره می گردد . اندازه این گره ها از نوک سوزن تا یک دانه انگور متفاوت است . این ها گاهی باعث ایجاد ضایعه بر روی تارهای صوتی می گردند . این حالت در افرادی که بیش از حد از صدای خود برای مدت طولانی استفاده می کنند به وجود می آید . برای مثال خوانندگان و معلمان ممکن است دچار این بیماری شوند . نوشیدن الکل و سیگار کشیدن علائم را تشدید می کنند . گره ها گاهی اوقات در کودکان پر سر و صدا به خصوص پسران بروز می کنند . علایم شامل افزایش گرفتگی صدا که به طور ناگهانی ییا تدریجی به وجود می آید و از دست دادن ناگهانی صدا می باشند . اگر بیش از 2 هفته بیماری طول بکشد بایستی شما با پزشک مشورت کنید . چون بعضی انواع سرطان حنجره نیز همین علادم را دارند .

ادامه نوشته

 گرفتگي صدا مخصوصاً در صبح

دليل گرفتگي صدا برگشت شبانه ي اسيد معده به مري و گلو در هنگام خواب است. اشکال اين برگشت در اين است که انسان متوجه آن نمي شود. يکي از نشانه هاي آن بدبوئي تنفس در صبح است. پس اگر گرفتگي بدون دليل صدا همراه با بدبوئي تنفس صبحگاهي داريد، ممکن است برگشت شبانه اسيد معده علت آن باشد.

آلرژي ها هم مي توانند عامل غير مستقيم گرفتگي صدا باشند، چون باعث سرفه کردن ، تنفس از دهان، و آبريزش پشت بيني به داخل حلق ميشوند که التهاب تارهاي صوتي را به دنبال دارد. چيزهائي مثل سيگار کشيدن و بخار مواد شيميائي هم تارهاي صوتي را تحريک کرده و گرفتگي صدا ايجاد کنند.

سيگاري ها از طريق ديگري هم دچار گرفتگي صدا مي شوند: با به وجود آمدن تومور سرطاني يا رشد غير عادي تارهاي صوتي. اين مورد در سيگاري ها بسيار بيشتر از سايرين ديده مي شود. و در تمام موارد، خشکي هوا گرفتگي صدا را تشديد مي کند.

علت گرفتگي صدا

خفگي صدا ، رگه دار شدن اصوات زير ، گرفتگي صدا و . . . همه با فشار بر عضلات گردن ايجاد مي شود و اين تکنيک نادرست ، تارهاي صوتي را با فشار رو به رو مي کند . با فشار به گردن عضلات با هم برخورد مي کنند ، و به هم ماليده شده ، سپس خراش ايجاد مي شود .

منظور از خش در صدا چيست؟

 وقتى كه دقيق به صداى خش دار گوش كنيم مى‏بينيم كه در بين صدا رگه‏اى شبيه به يك خط مستقيم وجود دارد كه جنس صداى آن خشن و نامطلوب است و موجب مى‏گردد طراوت، زيبايى، رسايى، شادابى و لطافت صدا از بين برود و خيلى زود خسته شود. دلايل ايجاد خش در صدا عبارتند از:

 1 -  گرم نكردن صدا

2 -  عدم استفاده صحيح از تارهاى صوتى

3 - نداشتن تكنيك صحيح

4 -  استفاده زياد و بيش از حد تارهاى صوتى

 نكته‏اى كه لازم است دوستان مداح به آن توجه ويژه‏اى بكنند اين است كه براى آنكه عمر صدايشان كم نشود بايد خيلى مراقب صداى خود باشند. اگر به طرز صحيح و اصولى از صداى خود استفاده نكنند، خيلى زود صداى خود را از دست داده و برطرف كردن خش از صدا، تقريبا غير ممكن مى‏گردد اما راه‏ هاى برطرف كردن آن عبارتند از:

1 -  استراحت صوتى ( يعنى به فراخور گرفتگى خشى كه در صدا ايجاد شده، مدتى را كه حد اقل يک هفته مى‏باشد، اجرا نداشته باشيم و حتي كمتر صحبت كنيم (

 2 -  فراگيرى اصول صداسازى و تكنيك آوازى

 3 - داشتن آرامش روحى، روانى در همه حال و دورى از فشارهاى عصبى )عصبانيت و فشارهاى عصبى يكى از آفت‏هاى صدا است(.

 با توجه به اينكه مداحان عزيز اكثرا به فراخور حال مجلسى كه در آن قرار دارند شروع به داد زدن و استفاده نادرست از صداى خود مى‏كنند بعضا شاهد آن هستيم كه مرتبا دچار گرفتگى صدا مى‏شوند. لذا توصيه مي شود به موقع و به جا از صداى خود استفاده كنند، از داد و فريادهاى بى مورد خوددارى كنند، حتما قبل از اجرا سيستم صوتى را به دقت چك كنند، سيستم‏هاى صوتى فاقد كيفيت كه صدايى شبيه بلندگوهاى بوقى دارند باعث خسته شدن صدا، فشار به صدا و در نهايت بروز خش در صدا مى‏گردد.

گرفتگي صدا بيش از ۲ هفته را بايد جدي گرفت چرا که اين عارضه مي‌ تواند از علائم بدخيمي طناب ‌هاي صوتي باشد و معاينه طناب هاي صوتي از جهت رد بد خيمي لازم است.