عیدالله الاکبر اشعار ویژه عید غدیر

ترتیل قرآن کریم 30 جزء

 

بخش های ویژه سایت مداحان قم
اخبار مذهبی , مداحی , مداحان , شاعران
اشعار مذهبی , اشعار مداحی
دانلود مداحی , مداحان اهلبیت ,مداحان قم
گلزار شهدای مجازی,وصیت نامه خاطرات شهدا کلیپ شهدا صدای شهدا
معرفی نامه و زندگی نامه مداحان و شاعران اهل بیت

اوقات شرعی

افراد آنلاین

ما 26 کاربر آنلاین داریم

آمار بازدیدکنندگان

امروز
دیروز
این هفته
این ماه
کل آمار
5144
6322
24746
115550
31021417
Your IP: 44.220.131.93

به گزارش سایت مداحان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ابوطالبی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که «نوروز یک عید ایرانی است» اظهار کرد: نمی‌توان عید نوروز را یک عید اسلامی نامید، اما آنچه که مهم است این است که خیلی از رفتارها و آداب و رسوم عید نوروز مورد تایید دین اسلام قرار گرفته است و چیزهایی که دین با آن مخالف است بحث خرافات است، وگرنه نکات مثبت آن را قبول دارد و خرافات را رد می‌کند.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) گفت: روزی گروهی به خدمت رسول‌خدا رسیدند و یک ظرف شیرینی به پیامبر تقدیم کردند و وقتی پیامبر علت را پرسید گفتند بخاطر روز نوروز است و پیامبر گفت نوروز چیست؟ گفتند عید ایرانیان و پیامبر پاسخی که داد این بود که کاش هر روزمان نوروز باشد و شبیه همین داستان نیز در مورد حضرت علی‌(ع) اتفاق افتاده است.
 
 
دلایلی که ائمه، نوروز را تایید می‌کنند
 
 
سایت مداحان قم:ابوطالبی در ادامه با اشاره به یک رویداد اسلامی دیگر گفت: روزی معلی بن خُنَیس‌ به خدمت امام صادق(ع) آمد و امام از او پرسید آیا می‌دانی امروز چه روزی است؟ گفت نه ولی می‌دانم روزی است که ایرانی‌ها این روز را به یکدیگر تبریک می‌گویند و آن را با عظمت می‌دانند.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: امام صادق(ع) به او گفت این عید تنها مختص ایرانیان نیست بلکه عظمت نوروز سابقه دیرینه‌ای دارد، امام در ادامه با اشاره به چند نمونه از اتفاقات که قبل از عید نوروز اتفاق افتاده گفت: در این روز خداوند از مردم عهد بندگی گرفته است. کشتی حضرت نوح به کوه جودی می‌رسد و طوفان آرام گرفته و کشتی در یک جا مستقر می‌شود.
 
ابوطالبی گفت: یکی دیگر از دلایلی که عید مورد تایید ائمه قرار گرفته است این است که در این روز جبرئیل بر پیامبر فرود آمده و وحی را نازل کرده است و عید نوروز روزی است که حضرت علی(ع) بر شانه‌های پیامبر بالا رفته و بت‌های کعبه را نابود می‌کند.
 
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: پنجمین واقعه مهمی که در روز عید نوروز اتفاق می‌افتد این است که حادثه غدیر خم و فرمان بیعت با حضرت علی(ع)، در روز عید نوروز بوده است و تمامی این حوادث مهم نشان از این دارد که عید نوروز برای دین اسلام قابل ارزشگذاری است.
 
 
آداب نوروز
 
 
ابوطالبی در ادامه با اشاره به آداب نوروز گفت: بعد از اینکه اسلام آمد و با مساله نوروز مواجه شد، آدابی که ائمه برای ما نقل کرده‌اند باعث شد که عید ما رنگ و بوی معنوی و دینی به خود بگیرد و در مفاتیح هم به آداب عید نوروز اشاره شده است.
 
این نویسنده و محقق ادامه ادامه داد: امام صادق(ع) برای اینکه بتوانیم نوروز را با بهترین آداب شروع کنیم به معلی گفت در روز نوروز غسل انجام دهید. غسل یکی از کارهای مذهبی است که ما در روز جمعه و اعیاد مذهبی هم به غسل سفارش شده‌ایم و تاکید شده که در روز عید نوروز با پاکیزه‌ترین لباس و عطر خود را معطر کنیم.
 
وی ادامه داد: یکی دیگری از آدابی که در نوروز به آن سفارش شده‌ است این است که آن روز را روزه بداریم، چرا که روزه یک عمل عبادی است و روز نوروز چهار رکعت نماز دارد که برای خواندن آن می‌توان به مفاتیح‌الجناح مراجعه کنیم.
 
ابوطالبی خاطرنشان کرد: تمامی این اعمال عبادی نشان از این دارد که عید نوروز ما مورد تایید ائمه قرار گرفته است و آنچه مورد تایید نیست خرافات‌ آن روز است.
 
وی با بیان این‌که «اسلام همواره به صله رحم تاکید دارد و یکی از کارهایی که در عید نوروز سفارش شده، صله رحم است» افزود: انجام صله رحم باعث می‌شود که انسان پاکیزه شود، اموال او زیاد می‌شود، بلا را دور می‌کند و مرگ ناگهانی را به تاخیر می‌اندازد و این صله رحم که در ایام نوروز جزء آداب و رسوم است مورد تایید ائمه هم قرار گرفته است.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به آیه «یا مقلب القلوب و الابصار» که در لحظه تحویل سال خوانده می‌شود، تصریح کرد: محتوا و مضمون این آیه به معنی درخواست تحول است، همانگونه که در نوروز طبیعت متحول می‌شود و شادابی می‌آید به همان طریق ما نیز از خدای متعال درخواست تحول روحی، رفتاری و روانی داریم و «حول حالنا الی احسن حال» به معنی این است که انسان بعد از یک عمر گناه می‌خواهد شاداب و متحول شود و نشاط معنوی داشته باشد.
 
وی در ادامه با اشاره به یکی از مهمترین مسائلی که باید در عید نوروز و ایام تحویل سال به آن توجه داشته باشیم، گفت: محاسبه و بررسی اعمال سال گذشته خیلی مهم است اینکه ما بدانیم چه عملکردی داشته‌ایم و تصمیم بگیریم در سال جدید متحول شویم.
 
 
فلسفه حضور در بقاع متبرکه در لحظه تحویل سال
 
وی گفت: در لحظه تحویل سال دعا کردن و به یاد خدا بودن مهم است و در آداب دعا داریم که در امکان مقدس به دعا بپردازید.
 
ابوطالبی با اشاره به حضور مردم در زمان تحویل سال در بقاع متبرکه اظهار کرد: از آیینی که ما ایرانیان در زمان تحویل سال به آن اهمیت می‌دهیم حضور در بقاع متبرکه است و دعا کردن در اماکن مقدس و روزهای خاص هم در دین اسلام و هم در آیین نوروزی به آن توصیه شده است و بهترین جا برای دعا کردن بقاع متبرکه است.
 
وی ادامه داد: در لحظه تحویل سال دعا کردن و به یاد خدا بودن مهم است و در آداب دعا داریم که در امکان مقدس به دعا بپردازید.
منبع:سایت مداحان قم

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

این سایت توسط گروه مهندسی نرم افزار انعکاس برتر طراحی و اجرا شده است