عیدالله الاکبر اشعار ویژه عید غدیر

ترتیل قرآن کریم 30 جزء

 

بخش های ویژه سایت مداحان قم
اخبار مذهبی , مداحی , مداحان , شاعران
اشعار مذهبی , اشعار مداحی
دانلود مداحی , مداحان اهلبیت ,مداحان قم
گلزار شهدای مجازی,وصیت نامه خاطرات شهدا کلیپ شهدا صدای شهدا
معرفی نامه و زندگی نامه مداحان و شاعران اهل بیت

اوقات شرعی

افراد آنلاین

ما 66 کاربر آنلاین داریم

آمار بازدیدکنندگان

امروز
دیروز
این هفته
این ماه
کل آمار
2288
1933
13192
124355
31161952
Your IP: 18.189.2.122

تقوا

برای دستیابی به کمال و سعادت دنیوی و اخروی موانعی بر سر راه انسان وجود دارد که باید با یک قدرت عظیم و الهی موانع  را از سر راه برداشته و با اقتدار و عزت بسوی سرافرازی و سر بلندی گام برداشت و از دست وسوسه های شیطانی و نفسانی آسوده خاطر شد و بر آن فائق آمد این قدرت و نیروی عظیم چیزی نیست جز تقوای الهی که صاحب آن را به نقطه و قلۀ کمال و معرفت اله می رساند و او را عزت می بخشد .

 

معنای تقوا

اگر چه تقوا از ماده وقی به معنای نگهداری و حفظ و صیانت می دانند ولی همان حالت درونی و نفسانی است که بر اثر تکرار واجبات و انجام فرامین و دستورات ذات اقدس الهی و ترک منهیات وگناهان در وجود انسان پدید می آید و بعنوان یک نیروی بازدارنده انسان را از انجام خطایا محفوظ می ادارد و انسان را  در انجام آموزه های دینی و شریعت مقدسه پشتیبانی می نماید این حالت درونی که بصورت ملکه در روح و نفس انسان تبلور یافته است به صاحب خود ثمرات  و نتایجی را می بخشد که فهرست وار به آن اشاره می گردد .

ثمرات تقوا از دیدگاه قرآن کریم

1- دارا شدن قدرتی که می توان بوسیلۀ آن بین حق و باطل را تشخیص داد

یا ایها الذین آمنوا ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا و یکفر عنکم سیئاتکم و یعفر لکم  ( آیه 29 سوره انفال )

هر انسانی در طول دوران زندگی خود مرتکب خطاهایی شده است که عقل او دیگر یارای تشخیص صحیح و دقیق مسائل را ندارد و بخوبی نمی تواند بین حق و باطل و نور و ظلمت را آشکار نماید این انسان نیاز به قدرتی مافوق قدرت عقل دارد که آن جیزی نیست جز تقوای الهی  . و طبق آیه شریفه این نیروی عظیم می تواند به انسان قدرت تشخیص و تمیز را بدهد و او را از سر دو راهی نجات بخشد و حقیقت را به او بشناساند .

خداوند می فرماید :

ای کسانی که ایمان آورده اید اگر تقوا پیشه سازید خداوند برای شما وسیله جدا ساختن حق از باطل قرار می دهد .

(  آیه 8 سوره انفال )

2- آمرزش پروردگار و پوشانده شدن گناهان

و یکفر عنک سیئاتکم و یعفر لکم

زمانی که در سایه و پرتوی تقوای الهی گناهان انسان بخشوده می گردد و پروردگار انسان را می آمرزد . یعنی دیگر عقاب و بازخواستی برای گناهان گذشته نیست و این شهد شیرینی است که این درخت پربار انسان را بهره مند می سازد و به انسان آرامش می بخشد و امید را در وجود او بیدار و زنده نگه می دارد و آینده زیبایی را برای او ترسیم می نماید .

3- رهائی از مضایق و مشکلات

و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزق من حبث لا یحتسب  ( سوره طلاق آیه 2 )

هر کس تقوای الهی را پیشه کند خداوند را بیرون رفتن از سختیها را برای او می گشاید . و از آئجایی که گمان نبرد باو روزی عطا کند .

و این کلام خالق تمامی هستی است که بر همه چیز قادر و توانا می باشد و تمام امور در ید قدرت اوست . و این ثمره ای است که توسط او و با پشتیبانی آن راستگوی توانمند به انسان عطا می گردد

4 - تقوا شرط قبولی اعمال

انما یتقبل الله من المتقین

همانا خداوند ( اعمال نیک وصالح را ) تنها از باتقوایان می پذیرد .

در ذیل آیه انما یتقبل اله من المتقین مفسریه به حسد اشاره می کنند  که حسد و کینه توزی او باعث شد که هابیل را بقتل برساند هرچه که هابیل او را نصیحت فرمود بیان داشت که عمل تو چون با تقوا همراه نبود است مورد رضایت حضرت حق قرار نگرفته و گناه من نیست و تو اگر مرا بکشی جهنم را نصیب خود نموده ای زیرا آنان قرار بود جهت تقرب به پرودگار کاری انجام بدهند .

هابیل چون دامداری داشت بهترین گوسفندان و فرآوردهای خود را آورد ولی قابیل که کشاورز بود بدترین فرآوردۀ خود را و بدترین قسمت زراعت خود را برای انفاق در راه خداوند بنا بر این هر عمل باید مسبوق به تقوا باشد تا آن عمل قبول شود .

5- بهشت برین

و سارعوا الی مغفره من ربکم و جنه عرضعا السموات و الارض اعدت للمتقین ( سوره مائده آیه 27 )

به فرمودۀ پروردگار بهشت از آن گوهر گرانبهایی است که عجین با تقوا و پرهیزگاری گشته و این ثمرۀ با ارزشی است که برای متقین آماده و مهیا گردیده است .

تا بصورت جاوید از نعمات آن بهره برداری ومتنعم گردند .

6- محبوبیت نزد پرورگار

ان اکرمکم عنداله اتقیکم

در فرهنگ اسلامی فقط خداوند است که اصیل ، ارزشمند ، واقعی و تنها وجود حقیقی است . وبقیه موجودات جلوه های وجودی اوست . بنا براین در نظام ارزشی اسلام هر چیزی که به خداوند مرتبط می ود به مقدار ارتباطش ارزشی پیدا میکند . به همین جهت موقعیت قومی ، علمی – جغرافیایی زندگی می کند و نژاد مال و موقعیت های  سیاسی هیچ گونه ارزش و معیار ارزشی نیست و تنها تقوا ملاک ارزش می باشد و هرانسانی به اندازۀ تقوا وعبودیتش در پیشگاه خداوند ارزش دارد .

حجت الاسلام سیدمهدی ساداتی
مدیركل تبلیغات اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد

 مآخذ

قرآن کریم ( سورۀ انفال آیه 29 ) – ( سورۀ انفال آیه 8 ) – ( سورۀ طلاق آیه 2 ) – ( سورۀ مائده آیه 27 )

منبع: سایت مداحان قم

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

این سایت توسط گروه مهندسی نرم افزار انعکاس برتر طراحی و اجرا شده است