عیدالله الاکبر اشعار ویژه عید غدیر

ترتیل قرآن کریم 30 جزء

 

بخش های ویژه سایت مداحان قم
اخبار مذهبی , مداحی , مداحان , شاعران
اشعار مذهبی , اشعار مداحی
دانلود مداحی , مداحان اهلبیت ,مداحان قم
گلزار شهدای مجازی,وصیت نامه خاطرات شهدا کلیپ شهدا صدای شهدا
معرفی نامه و زندگی نامه مداحان و شاعران اهل بیت

اوقات شرعی

افراد آنلاین

ما 121 کاربر آنلاین داریم

آمار بازدیدکنندگان

امروز
دیروز
این هفته
این ماه
کل آمار
2846
5591
28039
118843
31024710
Your IP: 44.201.94.1

بخشی از آئین عزاداری در بوشهر

محرم در بوشهر همچون دیگر شهرهای جنوبی کشور از شور و بافت مخصوص خود برخوردار است که این مناطق را از دیگر شهرهای ایران متمایز کرده است از اولین شب ماه محرم ، از جمله حسینیه ها ، تکایا و مساجد وکوچه و بازار سیاه پوش شده و اغلب منازل علم های عزاداری بر سردر خود نصب می کنند. شبها مردم در تکایا و حسینیه ها ، که معمولاً بدون سقف می باشند و یا حیاط تکایا اجتماع می کنند و عزاداری را با روضه خوانی آغاز کرده و به سینه زنی ختم می کنند. و هر شب را به نام یکی از اصحاب اباعبدالله نامگذاری می شود. و در ادای نذورات خود گوسفند قربانی کرده و به حسینیه ها هدیه می کنند تا در انجا پخت شود و در میان عزاداران حسینی توزیع گردد. مطالبی که در روضه ها ذکر می شود بیشتر جنبه تحلیل و روشنگری داشته و اشعار آمده در نوحه خوانی و سینه زنی حماسی است به طوری که اشک جوانان را سرازیر می کند.

«دمام زنی و شروه خوانی» :

آنچه که باعث شهرت این منطقه در عزاداری اباعبدالله الحسین شده نوع آواز و ریتم (مولودی ) در موسیقی و آوازهای عاشورایی است از جمله شروه خوانی (نوعی آواز شهری) است که (نوحه) در دستگاه و یا آواز دشتی خوانده می شود. و دسته های دمام زنی و سنج زنی می باشد.

«سینه زنی دوری» :

در طول دهه اول محرم بعداز پایان روضه ، استراحت چند دقیقه ای با صرف چای عزاداران مراسم سینه زنی دایره گرفتن اغاز کرده و نوحه خوان نوحه سرایی خود را آغاز می کند و با ملحق شدن عزاداران به حلقه و بزرگ شدن حلقه همزمان سینه زنی و گرد چرخیدن حلقه های تودرتو تشکیل می شود براساس نوع و سبک نوحه سرایی فاصله های ضرب سینه زنی به حالتهای مختلف تقسیم می شود.

کپي برداري تنها با ذکر منبع مجاز است .{ منبع : سایت مداحان دات آی آر}

Tags: بخشی از آئین عزاداری در بوشهر محرم در بوشهر همچون دیگر شهرهای جنوبی کشور از شور و بافت مخصوص خود برخوردار است که این مناطق را از دیگر شهرهای ایران متمایز کرده است از اولین شب ماه محرم ، از جمله حسینیه ها ، تکایا و مساجد وکوچه و بازار سیاه پوش شده و اغلب منازل علم های عزاداری بر سردر خود نصب می کنند. شبها مردم در تکایا و حسینیه ها ، که معمولاً بدون سقف می باشند و یا حیاط تکایا اجتماع می کنند و عزاداری را با روضه خوانی آغاز کرده و به سینه زنی ختم می کنند. و هر شب را به نام یکی از اصحاب اباعبدالله نامگذاری می شود. و در ادای نذورات خود گوسفند قربانی کرده و به حسینیه ها هدیه می کنند تا در انجا پخت شود و در میان عزاداران حسینی توزیع گردد. مطالبی که در روضه ها ذکر می شود بیشتر جنبه تحلیل و روشنگری داشته و اشعار آمده در نوحه خوانی و سینه زنی حماسی است به طوری که اشک جوانان را سرازیر می کند. «دمام زنی و شروه خوانی» : آنچه که باعث شهرت این منطقه در عزاداری اباعبدالله الحسین شده نوع آواز و ریتم (مولودی ) در موسیقی و آوازهای عاشورایی است از جمله شروه خوانی (نوعی آواز شهری) است که (نوحه) در دستگاه و یا آواز دشتی خوانده می شود. و دسته های دمام زنی و سنج زنی می باشد. «سینه زنی دوری» : در طول دهه اول محرم بعداز پایان روضه ، استراحت چند دقیقه ای با صرف چای عزاداران مراسم سینه زنی دایره گرفتن اغاز کرده و نوحه خوان نوحه سرایی خود را آغاز می کند و با ملحق شدن عزاداران به حلقه و بزرگ شدن حلقه همزمان سینه زنی و گرد چرخیدن حلقه های تودرتو تشکیل می شود براساس نوع و سبک نوحه سرایی فاصله های ضرب سینه زنی به حالتهای مختلف تقسیم می شود. کپي برداري تنها با ذکر منبع مجاز است .{ منبع : سایت مداحان دات آی آر}

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

این سایت توسط گروه مهندسی نرم افزار انعکاس برتر طراحی و اجرا شده است