عیدالله الاکبر اشعار ویژه عید غدیر

ترتیل قرآن کریم 30 جزء

 

بخش های ویژه سایت مداحان قم
اخبار مذهبی , مداحی , مداحان , شاعران
اشعار مذهبی , اشعار مداحی
دانلود مداحی , مداحان اهلبیت ,مداحان قم
گلزار شهدای مجازی,وصیت نامه خاطرات شهدا کلیپ شهدا صدای شهدا
معرفی نامه و زندگی نامه مداحان و شاعران اهل بیت

اوقات شرعی

افراد آنلاین

ما 228 کاربر آنلاین داریم

آمار بازدیدکنندگان

امروز
دیروز
این هفته
این ماه
کل آمار
1493
10530
30964
97417
31135014
Your IP: 18.191.211.66

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ اولین کنگره ملی شعر مهدوی به همت معاونت فرهنگی مسجد مقدس جمکران، و ادره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، همزمان با ایام ولادت حضرت ولی عصر(عج) عصر امروز چهارشنبه ـ 7 تیرماه ـ در محل سالن همایش عصر آفتاب مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

در این مراسم در این مراسم «استاد محمدعلی مجاهدی» پدر شعر آئینی ایران گفت: ناگفته های زیادی در مورد شعر آیینی و مهدوی وجود دارد و سخن گفتن در مورد انواع شعر مهدوی، مقوله و وقت بسیار زیادی می طلبد.


وی گفت: شعر غیبت، ظهور، فرج، انتظار، دیدار، شعر قیام جهانی آخرین منجی جهان بشریت، اقامه نظام قسط و عدل در گستره زمین بر پایه حکومت جهانی اسلام از انواع شعر مهدوی است.

رئيس کانون مداحان و شاعران قم، تصریح کرد: شعر غیبت، تنها بیان این نکته نیست که؛ حضرت چند سالی در میان عزیزانشان بودند و غیبت کردند، این درست است که حضرت امام زمان(عج) غیبت صغری و کبری داشتند همه اینها برای اینست که ما آمادگی داشته باشیم که در حضور و محضر او باشیم، ما غائبیم و او حاضر است.

وی با بیان این نکته که؛ باید تمام وجود انسان خصلت آیینه گری بشود و تمام وجود، چشم شود، گفت: امام زمان(عج) در غیبت صغری چهار نائب داشتند و تمام امور مردم بوسیله این چهار نفر اداره می شد و طبق آنچه که در توقیع آمده است، در زمان غیبت، اداره امور، بدست علمای عامل و کسانی که در خط اهل بیت(ع) هستند و حرکت می کنند و نگهبان فرهنگ ولایی هستند، است، تا آن حضرت بعد از زمان غیبت جهان را به نور خود منور کنند.
محمدعلی مجاهدی  درمورد شرایط شعر آیینی تاکید کرد: باید بیان شاعر، بیانی حسی، عینی و خالی از تکلف باشد و بیان ساده و صمیمی داشته باشد.

وی افزود: در ایران، «ادیب الممالک» پرچمدار عصر ساده نویسی است، متاسفانه نخبگان را یا کشته اند و یا خفه کرده اند به برکت انقلاب اسلامی است که این همه نخبه وجود دارند وآثارشان در تمام مملکت موجود است، قبل از انقلاب نخبه بود ولی از بین می بردند.

پدر شعر آئینی کشور گفت: در شعر آیینی تصویر گری و عنصر خیال پردازی باید باشد و ذهن مخاطبان را با خیال و شعر درگیر کند.

وی با بیان اینکه در اشعار از اوزان جدید و اوزان عروضی استفاده شود افزود: استفاده از قالبهای تازه و نو در ردیف های شعر خیلی کارایی دارد.

مجاهدی گفت: در شعر رویکرد جدی به آرایه های نوین ادبی وشعری باید باشد و روایت جزء به جزء، گفته شود، زمان کلی گویی به سر آمده است.

وی با بیان اینکه، در احیاء ارزشها یکی از مهمترین رسانه ها شعر است، گفت: گاهی یک بیت شعر یک ملت را تکان می دهد، یک جمع چند هزار نفری را تحت تاثیر قرار می دهد.

رئيس کانون مداحان و شاعران قم با تاکید بر اینکه رعایت ادب کلامی از شرایط اصلی اشعار آیینی است، گفت: آسیب بزرگ بر اشعار آیینی، عدم رعایت ادب کلامی است، «قربون خط وخال و چشمت»، اگر کسی نداند که این شعر در وصف اهل بیت(ع) است، فکر می کند که؛ شاعر، عاشق دختری شده است، برای دختر شعر می گوید؛ حرمت و منزلت کجاست؟ چرا به خود اجازه می دهی که ترک ادب کنی؟ در محضر چه بزرگی ایستاده ای؟!

وی افزود: در برابر ابرمردی شروع می کنی اشعار سخیف، کم ارزش و کم مایه را به صورت های مختلف با غناهای لس آنجلسی گفتن و به این مردم شیفته مهدویت تحویل می دهی؟ چرا این کار را می کنی؟

استاد محمدعلی مجاهدی در پایان گفت: شاعر با فنون نقد شعر باید آشنا شود و هر شاعری که میزان خود نقدی اش بهتر باشد رشد و پیشرفت او زیاد خواهد شد.

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

این سایت توسط گروه مهندسی نرم افزار انعکاس برتر طراحی و اجرا شده است