عیدالله الاکبر اشعار ویژه عید غدیر

ترتیل قرآن کریم 30 جزء

 

بخش های ویژه سایت مداحان قم
اخبار مذهبی , مداحی , مداحان , شاعران
اشعار مذهبی , اشعار مداحی
دانلود مداحی , مداحان اهلبیت ,مداحان قم
گلزار شهدای مجازی,وصیت نامه خاطرات شهدا کلیپ شهدا صدای شهدا
معرفی نامه و زندگی نامه مداحان و شاعران اهل بیت

اوقات شرعی

افراد آنلاین

ما 29 کاربر آنلاین داریم

آمار بازدیدکنندگان

امروز
دیروز
این هفته
این ماه
کل آمار
2898
5591
28091
118895
31024762
Your IP: 44.208.25.215

در این مراسم که در محل در مهدیه امام حسن(ع) برگزار شد، حجت الاسلام شهاب مرادی، حاج اکبر بازوبند و حاج سعید حدادیان از استاد سازگار تجلیل کردند.

بخشی از سخنان حاج سعید حدادیان را بخوانید؛

_ آقای سازگار مداح و شاعر و ستایشگری است که امروزه عمده مهمات و تجهیزات سپاه ستایشگری اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را به زبان فارسی ارائه می دهد. بزرگان دیگری هم هستند. دستبوس همه آنها هستم و همه عالی و اعلی هستند. هر کدام به یک زاویه ای بیشتر توجه دارند. از این دست آقای مؤید هم همین گونه است. یعنی صبر نمی کند که تا یک الهامی بشود. تضرع می کند تا الهام بیاید. روزی بر سازگار نگذاشته مگر شعری حداقل یک شعر برای اهل بیت عصمت و طهارت(ع) سروده و گاهی هم یکی و دو شعر سروده است.

_سازگار نخل های میثمش از همین الان برای من سعید حدادیان تا آخر عمرم اگر سی سال دیگر باشد کفایت نمی کند. برای کسی که از حالا بخواهد صد سال عمر کند نخل های میثم کفایت می کند. این نخل های پنج گانه و کتاب های صیام تا قیام و کتاب های مختلفی که برای ایام مختلف سروده شده است. البته شاید در پرکاری ممکن است که گاهی بعضی از جاها یک افتادگی باشد ولی به حجم عظیم شعر بلندش می ارزد. و ایشان نگذاشت ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت دست خالی بمانند.

_گفت که بین الحرمین بودم دیدم یکی دارد شعر سازگار را می خواند. رفتم طرف حرم ابوالفضل دم در یکی از سازگار می خواند، رفت داخل دیدم یکی دیگر شعرسازگار را می خواند. رفتم طرف حرم امام حسین دیدم یکی سازگار می خواند. الحمدالله برکت در شعر سازگار بوده و خدا به ایشان داده است. بنده و امثال بنده بسیار بسیار بسیار به آقای سازگار مدیون هستیم.

_شعر باد گفتا و خاک گفتا و قصیده معروف عباسیه سازگار را حاج محمود کریمی مکرر خواندند و آقای سماواتی هم خواندند. دوش رفتم مسجد کوفه؛ این قصیده معروف ایشان است که در دهه های گذشته پرچمی برای مدح اهل بیت بود. شعر صد و ده بیتی غدیریه ایشان که قصیده ممتازی است که حالا حالاها باید در مورد این صحبت بشود.

_خدا شفا دهد حضرت آیت الله خزعلی را که آمد دید یک مداح این صد و ده بیت را خواند، رفت بالا و گفت آنچه که لازم بوده در این شعرها گفته شده. این زحماتی که ایشان برای ادبیات آیینی و مردمی کشیده حالاحالا ها احصاء نمی شود کرد. سی و پنج جلد دیوان های کوچک و بزرگ که پنج جلدش نخل میثم است و هفت جلدش ماه خون گرفته است و شش جلدش صدف نبوت است و شش جلد بهار امامت و شش جلد مرعات ولایت و شش جلد از صیام تا قیام و دو جلد غزلیات و الان ایشان در هفتاد و چهارسالگی هستند و ان شاء الله صد و چهار سالگی و بلکه صد و چهارده سالگی ایشان همه ما باشیم.

_ ایشان از پانزده سالگی هم شعر گفتن را شروع کردند و تا حالا ادامه داشته است. در مداحی هم نگاه کنید در هر مجلسی در سن هفتاد و چهارسالگی ایشان دکلمه هم کنند کار خودش را می کند. سخن وری می کند کار خودش را می کند.

_ از شاخصه های مهم ایشان یک؛انقلابی بودن است. ما در زمینه شعر حماسی کجا مثل سازگار را پیدا می کنیم. در شعر برای شهید، شعر برای عرصه های مختلف انقلاب کجا مثل سازگار را پیدا کنیم. دو؛ آقای سازگار یک ذره پز شاعری را نگرفتند. استاد همه ما است. کدام از ما زنگ زدیم و گفتیم شعر بدهید گفت نه. آن وقت بیست و چهارسالش است و شعر می گوید و اگر بزرگتری به او زنگ بزند و شعر بخواهد شانه خالی می کند. من این را از ایشان یاد گرفتم.

_ ریاضی یزیدی در آن شعری که می گوید ای حرمت قبله حاجات ما؛ یک مداحی گفت این قدر می دهم و این شعر را به خودم فقط بده . گفت من این را نمی خواهم و شعر را برای عباس گفتم و به همه می دهم. الان سر زبان همه مداح ها چند بیتی از این شعر هست و بعضی ها هم همه اش را حفظ هستند. سازگار شعرش برای همه است. او برای مداح شعر نمی گوید و برای ممدوح شعر می گوید. هر جوانی برای ایشان شعر خواند به به گفت و شاید یکی دو مورد ایرادی که لازم بوده را می گفته است. نه تیپی می زند تا در انجمن های آنچنانی اسمی در کند و نه دنبال این که اسمش در مجلات ویژه شعر باشد. اما اسمش سر زبان های ستایشگران اهل بیت هست.


بخشی از سخنان حجت الاسلام شهاب مرادی را بخوانید؛

_ تجلیل از استاد گرانقدر و فرزانه جناب آقای سازگار یک امر به جا و نکته مهمی است که باید از آقای حدادیان تشکر کنم. البته این نکته را باید متذکر شوم که این کار باید چندین بار باید تکرار شود. اغلب شما روضه خوان و مداح هستید. کسی که هیئت هفتگی دارد و مداح هایی که تازه کار هستند و همه شما که بعضی وقت ها در به در یک نوحه و شعر هستید در مناسبت های مختلف یک جلد از نخل میثم کافی است.

_ مهم ترین نکته در زندگی من این است که نوکر امام حسین بوده و هستم. دانش آموز بودم و رئیس هیئت بودم. بیست سالی این افتخار را داشتم. مداح را دعوت می کردم می گفتم که اسم هیئت ما امام هادی است و صاحب پرچم ما امام هادی است و روضه و نوحه امام هادی بخوانید.

_ ما عموماً فضایی داریم که اگر کسی موی بلندی نداشته باشد او را هنرمند نمی دانیم. اگر کسی برای ما قیافه نگیرد او را آدم مهمی نمی دانیم. شما هیچ مداحی را مانند حاج منصور پیدا نمی کنیم که وقتی ما یک دانه مو در صورتمان نبوده هر هفته سه شنبه ها بدون یک هفته غیبت و چهارشنبه ها منزل مرحوم چمنی و سه شنبه شب های بیت الزهرا و سحر جمعه حزم حضرت عبدالعظیم این طور پای کار بایستند. دین این طوری حفظ می شود.

_ محبوبترین شخصیت در ایران کیست. تردید نکنید که حضرت ابوالفضل است. من سنندج منزل کسی که جد در جدشان سنی بودند می گفت که من مسئول موقوفه برای امام حسین هستم. من محرم سنندج منبر می رفتم چند نفر به من می گفتند که این شهر خراب است. دو تا جوان با من بودند. گفتم که حتماً قبل از رفتن باید با شما به بازار باید برویم . گفتند چرا. گفتم شما چون بد این شهر را شنیدید و باید خودتان ببینید. در شهر یک نفر در ظرف بزرگ نذر حلوا پخش می کرد پرسیدم که برای کیست گفت برای امام حسین است. این ها سرمایه است.

_ در ایران و عراق محبوب ترین شخص حضرت ابوالفضل است. سر حضرت ابوالفضل که امام هم نیست با مردم نمی شود مباحثه کرد. هر هنرمندی که مردم ایران را دوست دارد باید برای علاقمندی هایشان شعر بگوید. شما خانواده ای را در تهران پیدا کنید که جانباز نداشته باشند. حاج آقا سازگار برای علاقمندی های اصیل ایمانی مردم زحمت کشیده است. این خیلی ارزشمند است. به جای این که هنر را دستمایه برای پز خودش کند خاکسارانه برای علاقه و ایمان مردم تلاش کرده است.

_ مفاخر مداحی ما که هر سال روز ولادت حضرت زهرای مرضیه حضرت آقا می روند امسال اشعار را سایت عقیق منتشر کرده بود من مو به مو و کلمه به کلمه خواندم دیدم یک کلمه حضرت خدیجه در کل اشعار نیست. روز مادر که حضرت زهرا نوزاد است و حضرت خدیجه مادر است. یک مصرع در مدح حضرت خدیجه نیست. وسعت شخصیت زهرای مرضیه بی نهایت است ولی فقط به خاطر یک متلکی که یکی از همسران پیامبر به حضرت خدیجه گفت با گریه پیش پیامبر آمد. پیامبر گفت که چرا دخترم گریه می کنید. ایشان گفتند که می گویند سن مادر تو زیاد است. پیامبر فرمود دخترم راضی نیستی که رحم مادر تو را خدا جایگاه امامت و ولایت قرار داده است .هر چه می خواهند بگویند. این قدر حضرت زهرا و ائمه برای حضرت خدیجه احترام قائل بودند. من دست آقای سازگار را چندین بار می بوسم که شعر برای حضرت خدیجه می گویند. ولی کم است .این رکن هویتی ما است. تقدیر از آقای سازگار تقدیر از خوبی ها و نیکی ها است. الگویی برای استفاده از استعدادها است. خود این کار بسیار ارزشمند و سزاوار است. یک نکته واضح و روشنی بگویم. هر دانشگاه و هیئت و ارگانی که این جور برنامه ها را در برنامه خودش داشته باشد کار ارزشمندی است.


بخشی از سخنان حاج اکبر بازوبند را بخوانید؛

_آقای سازگار تجلیل از شما و امثال شما که آبروی جامعه هستید به حضرت زهرا قسم با خود حضرت زهرا و امام حسین است که آبرو به شما داده است. به حق حضرت زهرا آقای سازگار الهی صد و چهل سال زنده باشد.


بخشی از سخنان استاد سازگار را بخوانید؛

_ من اول می خواهم بگویم که خدایا اگر من جهنمی هم بودم امروز این بچه فاطمه گل به گردن من انداخت.دیگر ما را نسوزان. آبروی اربابم را حفظ کن. من آبرو ندارم. من اولاً وظیفه دارم اسم ببرم از فرد فرد شما و با ذکر نام تقدیر وتشکر کنم. اما نه همه اسم ها را بلدم و نه وقت جلسه اجازه می دهد. من از آقای سعید حدادیان و تمام عزیزانی که هر هفته اینجا می آیند تقدیر و تشکر می کنم.

_ کتاب های زیادی در مورد مداحی نوشته شده اما من کتابی در مورد اخلاق مداحی ندیدم نوشته شده باشد. اگر به وزیر سلام می کنند به خاطر وزارت است و اگر به قهرمان سلام می کنند به خاطر قهرمانیش است. به من و تو چرا سلام می کنند . وقتی به ما سلام می کنند یعنی السلام علیک یا اباعبدلله. وای به حال مداحی که خودش را بگیرد.

_ان شاء الله اسم اربابمان را فراموش نکنیم.

منبع : بنیاد دعبل خزاعی

 

 

 

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

این سایت توسط گروه مهندسی نرم افزار انعکاس برتر طراحی و اجرا شده است