عیدالله الاکبر اشعار ویژه عید غدیر

ترتیل قرآن کریم 30 جزء

 

بخش های ویژه سایت مداحان قم
اخبار مذهبی , مداحی , مداحان , شاعران
اشعار مذهبی , اشعار مداحی
دانلود مداحی , مداحان اهلبیت ,مداحان قم
گلزار شهدای مجازی,وصیت نامه خاطرات شهدا کلیپ شهدا صدای شهدا
معرفی نامه و زندگی نامه مداحان و شاعران اهل بیت

اوقات شرعی

افراد آنلاین

ما 24 کاربر آنلاین داریم

آمار بازدیدکنندگان

امروز
دیروز
این هفته
این ماه
کل آمار
5113
6322
24715
115519
31021386
Your IP: 54.163.221.133

اندیشه و قلم ناتوان و قاصر است که چند سطری در خصوص اسوه زنان دو عالم  و سرور زنان مؤمن بهشتی [1] بنویسد.


شخصیتی که پیامبر اعظم (صلی الله علیه و اله و سلم) ایشان را نمونه آرمانی همه جوامع انسانی بر شمرده اند. با تمام قصور و ناتوانی در بیان فضایل و کمالات معنوی و اخلاقی این بانوی جلیل القدر باید گفت «آب دریا را اگر نتوان کشید. هم به قدر تشنگی باید چشید» ازاین رو در این متن به گوشه ای از شاخص های ارزشمند زندگی این مظهر پاکی و صداقت، در عرصه زندگی سیاسی الهی ایشان اشاره می کنیم.

1-مؤلفه ی حجب و حیا در عرصه سیاست و دفاع از ولایت:

یکی از زیبا ترین و مهمترین شاخص هر زن مسلمان، پایبندی به حیا و عفاف در زندگی است. این مهم در جای جای زندگی یک زن مسلمان، دارای نمود خارجی است.
یک زن مسلمان به خوبی می داند برای ارتباط و فعالیت در عرصه فعالیت های سیاسی اجتماعی نمی تواند از این خط قرمز عبور نماید و حرمت فرمان الهی را زیر پا بگذارد.
زیبا ترین شاخص اسوه زنان جهان یعنی صدیقه طاهره (سلام الله علیها) این گونه بود که، در عرصه زندگی سیاسی اجتماعی خود ذره ای از این شاخص دینی عقب نشینی نکرد.

بهترین گواه بر این موضوع جریان دفاع با صلابت ایشان از مقام ولایت در مسجد کوفه و همچنین دفاع از ولایت و مبارزه با ظالم جریان غصب فدک بود.
نقل شده است: «لَاثَتْ خِمَارَهَا عَلَى رَأْسِهَا وَ اشْتَمَلَتْ بِجِلْبَابِهَا وَ أَقْبَلَتْ فِی لُمَةٍ مِنْ حَفَدَتِهَا وَ نِسَاءِ قَوْمِهَا تَطَأُ ذُیُولَهَا مَا تَخْرِمُ مِشْیَتُهَا مِشْیَةَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله و علیه و آله) حَتَّى دَخَلَتْ عَلَى أَبِی بَكْرٍ وَ هُوَ فِی حَشَدٍ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ وَ غَیْرِهِمْ فَنِیطَتْ دُونَهَا مُلَاءَةٌ فَجَلَسَت ...[2] مقنعه بر سر كشیده و پارچه اى بر سر انداخته و با چند تن از اطرافیان و زنان قوم خود به سوى مجلس خلیفه اول حركت فرمود، و با كمال طمأنینه و آرامش و هم چون رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله) راه مى رفت، چون وارد مسجد شد خلیفه با گروهى از جماعت مهاجر و انصار نشسته بودند، پس پرده اى زدند، و آن حضرت در پشت آن پرده جلوس فرمود». این شیوه حضور فاطمه زهرا سلام الله علیها در عرصه فعالیت سیاسی اجتماعی بر گرفته از توصیه الهی به زنان مسلمان است که می فرماید: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ .» [احزاب، آیه 59]
كلمه جلابیب، جمع جلباب است، و آن جامه اى است سرتاسرى كه تمامى بدن را مى پوشاند، و یا روسرى مخصوصى است كه صورت و سر را ساتر مى شود، و منظور از جمله" پیش بكشند مقدارى از جلباب خود را"، این است كه آن را طورى بپوشند كه زیر گلو و سینه هایشان در انظار ناظرین پیدا نباشد.[3]
حضرت با رعایت حجاب در بحرانی ترین مرحله زندگی در عرصه دفاع از ولایت و مقابله با غاصبان و ظالمان، درس بزرگی به زنان مسلمان می دهد که باید در سخت ترین شرایط پاسدار حریم حجاب و حیای خود باشند.
2-تحمل رنج و مصیبت در دفاع از حریم ولایت:

یکی از درس های بزرگ و مهمی که در سبک زندگی فاطمی در عرصه فعالیت های سیاسی و دفاع از حریم ولایت نمایان است تحمل مرارت ها و سختی ها است.
کم نیستند کسانی به محض اینکه منافع و موقعیت سیاسی اجتماعی ایشان در معرض تهدید قرار می گیرد خود را پاسدار و مدافع ولایت معرفی می نماید، ولی به محض به خطر افتادن منافعشان موضع خود را تغییر می دهند و شکل و شمایل دیگری به خود می گیرند. ولی در مکتب فاطمی از خود گذشتن و خود را فدای مقام ولایت و امامت نمودن اصل مسلم و غیر قابل انکاری است.
تحمل پهلوی شکسته و کبودی پهلو و تحمل ضربه ناجوانمردانه غلاف شمشیر و تازیانه، بهترین گواه بر تحمل رنج و مصیبت در دفاع از ولایت دارد. تحمل مصیبتی که منابع اهل سنت نیز از آن غافل نبوده اند کما اینکه در منابع اهل سنت این چنین نقل شده است: «ابو بکر كسى را دنبال علی فرستاد تا بیعت كند؛ اما علی (علیه السلام) از بیعت با ابوبكر سرپیچى كرد، ابوبكر به عمر دستور داد كه برود و او را بیاورد، عمر با شعله آتش به طرف خانه فاطمه (علیها السلام) رفت. فاطمه (علیها السلام) پشت در خانه آمد و گفت: اى پسر خطّاب! آیا تویى كه مى خواهى درِ خانه را آتش بزنى؟ عمر پاسخ داد: آرى! این كار آنچه را كه پدرت آورده محكم تر مى سازد.» [4]
3-افشا گری و عدم سکوت در برابر جریان انحراف:

سومین خصوصیت سبک زندگی فاطمی، عدم سکوت در برابر ظالمان است. کم نیستند افرادی که هر چند دارای سابقه بلند بندگی و عبادت هستند، ولی رابطه ای با سیاست ندارند و به دلایل واهی، سکوت و عدم موضع گیری در برابر جریان انحراف را اتخاذ می نمایند. این در حالی است که صدیقه طاهره فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) به مناسبت های گوناگون سکوت خود را شکستند و با حضور در اجتماع به دفاع از ولایت و مقابله با ظالم پرداختند.

ایستادگی و دفاع ایشان در هنگام هجوم به منزل ولایت و همچنین وارد شدن در مسجد کوفه و ایراد تاریخی ترین خطبه ایشان، بهترین گواه و شاهد بر عدم سکوت در برابر خط انحراف دارد.
حضرت در دفاع و پشتیبانی از حریم ولایت در مسجد کوفه این چنین فرمودند: یا مَعْشَرَ النَّقیبَةِ وَ اَعْضادَ الْمِلَّةِ وَ حَضَنَةَ الْاِسْلامِ! ما هذِهِ الْغَمیزَةُ فی حَقّی وَ السِّنَةُ عَنْ ظُلامَتی؟ اَما كانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ اَبی یَقُولُ: «اَلْمَرْءُ یُحْفَظُ فی وُلْدِهِ»، سَرْعانَ ما اَحْدَثْتُمْ وَ عَجْلانَ ذا اِهالَةٍ، وَ لَكُمْ طاقَةٌ بِما اُحاوِلُ، وَ قُوَّةٌ عَلى ما اَطْلُبُ وَ اُزاوِلُ؛ [5] اى گروه نقباء، و اى بازوان ملت، اى حافظان اسلام، این ضعف و غفلت در مورد حق من و این سهل انگارى از داد خواهى من چرا؟ آیا پدرم پیامبر نمى فرمود: «حرمت هر كس در فرزندان او حفظ مى شود»، چه به سرعت مرتكب این اعمال شدید، و چه با عجله این بز لاغر، آب از دهان و دماغ او فرو ریخت، در صورتى كه شما را طاقت و توان بر آنچه در راه آن مى كوشیم هست، و نیرو براى حمایت من در این مطالبه و قصدم مى باشد».
4-نقش فاطمه علیها السلام در بیداری اسلامی:

بنا به فرموده پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم)، رضایت و خشنودی فاطمه (علیها السلام)، رضایت و خشنودی خداست و غضب و ناراحتی فاطمه (علیها السلام)، موجبات خشم و غضب خداست. «یا فاطِمَةَ! اِنَّ اللّهَ لَیَغْضَبُ لِغَضَبِکَ وَ یَرْضى لِرِضاک؛ [6] اى فاطمه! همانا خدا با خشم تو خشم مى گیرد و با رضایت تو راضى مى گردد». از عصمت و قداست فاطمه (علیها السلام) به دور است که سر تسلیم و سازش در برابر جریان انحراف و ظلم فرو آورد. ظلم نا بخشودنی که در طول تاریخ بر خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) روا شد اثرات آن تا کنون در حال جریان است ...
بی جهت نیست که صدیقه طاهره در بدو شکل گیری جریان انحراف اعلام نارضایتی خود را از ایشان ابراز داشتند: «فَغَضِبَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رسول اللَّهِ (صلی الله علیه (و آله) و سلم) فَهَجَرَتْ أبا بَكْرٍ فلم تَزَلْ مُهَاجِرَتَهُ حتى تُوُفِّیَتْ؛ [7] فاطمه (سلام الله علیها) دخت رسول خدا (صلّی الله علیه [وآله] و سلم) از ابوبكر غضبناک شد، از وی روی بگرداند و تا پایان عمر بر همین سیاق باقی ماند».
سخن آخر:

سبک زندگی فاطمی در عرصه فعالیتهای سیاسی و اجتماعی، دارای شاخص های ارزشمندی همچون پایبندی به حیا و عفاف و همچنین ایستادگی و صبر و مصیبت و دشمن ستیزی و عدم سازش با خط انحراف است.

پی نوشت ها:
[1]. بحار الأنوار: ج 43، ص23، ح19.  نقل شده است که پیامبر اکرم(صلی الله علیه واله) در توصیف در صدیقه طاهره  فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)  فرمودند:« أَ مَا تَرْضَیْنَ أَنْ تَأْتِیَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ سَیِّدَةَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ أَوْ سَیِّدَةَ نِسَاءِ هَذِهِ الْأُمَّة؛ آیا راضی؛ نیستی که در روز قیامت سرور بانوان اهل ایمان باشی».
[2]. طبرسی الاحتجاج: ج ۱، ص ۹۸.
[3]. ترجمه المیزان: ج 16، ص 510.
[4]. البلاذری، أحمد بن یحیى بن جابر (متوفای279ه )، أنساب الأشراف، ج 1، ص 252.
[5]. الإحتجاج على أهل اللجاج: ج 1، ص102.
[6]. بحار الأنوار: ج 43، ص 53.
[7]. صحیح البخاری: ج ۳، ص ۱۱۲۶.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

این سایت توسط گروه مهندسی نرم افزار انعکاس برتر طراحی و اجرا شده است