عیدالله الاکبر اشعار ویژه عید غدیر

ترتیل قرآن کریم 30 جزء

 

بخش های ویژه سایت مداحان قم
اخبار مذهبی , مداحی , مداحان , شاعران
اشعار مذهبی , اشعار مداحی
دانلود مداحی , مداحان اهلبیت ,مداحان قم
گلزار شهدای مجازی,وصیت نامه خاطرات شهدا کلیپ شهدا صدای شهدا
معرفی نامه و زندگی نامه مداحان و شاعران اهل بیت

اوقات شرعی

افراد آنلاین

ما 29 کاربر آنلاین داریم

آمار بازدیدکنندگان

امروز
دیروز
این هفته
این ماه
کل آمار
4175
5591
29368
120172
31026039
Your IP: 3.232.108.171

نشست خبری نخستین كنگره شعر آیینی شفق شنبه 11 آذر با حضور محمد علی مجاهدی دبیر هنری این كنگره و ناصر فیض قائم مقام دبیر هنری كنگره در حوزه هنری برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اولین كنگره شعر آیینی شفق- محمد علی مجاهدی (دبیر هنری این كنگره) با اشاره به اهمیت شعر آیینی اظهار كرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نگاهی كه به ادبیات مذهبی و شعر دینی شده، نگاه نافذ و لایه شكافی است، به این معنا كه ابعاد پنهان و مستور این نوع شعر كه ناگفته و نانوشته باقی مانده بود توسط بزرگان حوزه و دانشگاه و اهالی قلم مطرح شد و لزوم پرداختن به موضوعات از این دست یادآوری شد.
وی ادامه داد: هر مقوله ایی كه به نحوی با آموزه های وحیانی، كتب آسمانی، ائمه معصومین (ع) و تاریخ اسلام و سیره معصومین ارتباط داشته باشد به عنوان شهروند شعر آیینی قابل قبول است.
مجاهدی با بیان این كه شعر و زبان فارسی امروز تقریبا سابقه 1200 ساله دارد، تصریح كرد: قبل از یعقوب لیث در هر منطقه ای از ایران زبان و گویش خاصی به كار گرفته می شد و این گویش ها به قدری مختلف بوده اند كه نمی توانستند با یكدیگر ارتباط زبانی برقرار كنند و در همان زمان یعقوب لیث دستور داد كه تمامی قوانینی كه از دربار صادر می شود با یك زبان و گویش معین فرستاده شود كه همین زبان دری امروز است.
این شاعر آیینی گفت: 80 تا 85 درصد از متون منظوم و منثوری كه در حافظه شعر آیینی به ثبت رسیده است و سابقه دینی و مذهبی دارند، وام دار فرهنگ اسلام و شیعی و سبز غدیر و سرخ عاشورایی و فرهنگ عالم گیر مهدویت هستند.
دبیر نخستین كنگره شعر آیینی شفق قلمرو شعر آیینی را گسترده دانست و افزود: شعر توحیدی ، عرفانی، اخلاق، اعتراض، مقاومت، شهادت، جهاد و همچنین عرصه شعر ولایی ، نبوی، فاطمی، علوی،بقیع و رضوی و مهدوی زیرمجموعه های شعر آیینی هستند و با این كلیات باید دید با چه هجم از آثار آیینی رو به رو هستیم.
از مرحوم شفق به خاطر آثارش یاد می كنیم
او با اشاره به بزرگداشت یاد و خاطره مرحوم شفق اظهار كرد: اگر از شخصیت بزرگوار و معتبر بهجتی شفق، امام جمعه فقید اردکان یزد و روحانی مبارز زمان طاغوت یاد می كنیم و نامش را می خواهیم زنده نگاه داریم، به خاطر آثار آیینی است كه از خود به جا گذاشته است.
وی خاطرنشان كرد: یك اثر هنری از زمان تولید دارای شخصیت حقوقی است و ممكن است هزاران سال باقی باشد و در عین حال یادی از صاحب اثر به میان نیاید كه از این دست آثار بسیارند و ممكن است نام شاعر در اثر گذر رمان از یاد برود اما خود اثر ماندگار باشد.
مجاهدی همچنین با بیان این كه برخی تعبییر شعر آیینی و مفهومی كه از آن برداشت می شود را نمی پسندند، گفت: قلمرو شعر آیینی تنها به شعر ولایی و ائمه محدود نمی شود بلكه توحید، آثار تعلیمی، آموزشی كه سبقه اسلامی داشته باشد، اخلاق برآمده از اسلام، مقاومت، اعتراض و شهادت و بسیاری مضامین دیگر را نیز شامل می شود.
هزار و 178 اثر به نخستین كنگره شعر آیینی شفق رسید
این شاعر درباره آثار رسیده به اولین كنگره شعر آیینی شفق نیز گفت: در بخش شعر نبوی 81، علوی و غدیر 115 اثر، فاطمی 112 ، ائمه (ع) 92 ، مهدوی و انتظار 254 اثر، رضوی 134 اثر، عاشورایی 293 ، كودك با مضامین عاشورایی 80 اثر و همچنین در بخش پژوهش شعر و ادب فارسی آیینی 12 اثر و پژوهش مقام و شخصیت مرحوم بهجتی شفق 5 اثر به كنگره رسیده است و در مجموع هزار و 178 اثر به كنگره ارسال شده است و حدود 75 اثر به داوری نهایی رسیده است.
وی افزود: آثار از سطح كیفی بالا و خوبی برخوردار بودند به طوری كه بسیاری از آنها شایستگی برگزیده شدن را داشته اند و این امر كار داوری ما را مشكل كرد و امیدواریم آثار چاپ شود تا بتواند تشویقی برای شركت كنندگان در كنگره باشد.
برای نگاه های جامع تر در شعر آیینی جایگاه ویژه ایی قائل هستیم
او با اشاره به این كه تمام واقعه عاشورا را نباید با نگاه ماتمی دید، عنوان كرد: بسیاری مسائل ناگفته درباره فرهنگ عاشورا داریم و قرائت های مختلفی همچون حماسی، ارزشی، مكتبی، عرفان، اخلاقی، اعتراض، بیداری، ادب و تربیت، قیام و نهضت داریم كه خیلی كمتر در شعر عاشورایی امكان ظهور و بروز پیدا كرده اند، اما به بركت انقلاب اسلامی و آثاری كه در طول این 30 سال منتشر شده است، به این قرائت ها هم از واقعه عاشورا دقت بیشتری شده است و ما نیز سعی داشته ایم تا در كنگره شفق برای نگاه های جامع تر جایگاه ویژه ایی قائل باشیم.
دبیر نخستین كنگره شعر آیینی شفق گفت: 14 اثر در بخش شعر كنگره شفق به عنوان آثار برگزیده معرفی می شوند و همچنین در بخش مقاله و پژوهش 5 اثر را انتخاب خواهیمكرد و در بخش كودك و نوجوان نیز یك تا 2اثرمعرفی می شود و لازم به ذكر است كه در این كنگره نفرات به صورت اول و دوم و سوم انتخاب نمی شوند بلكه تنها به عنوان آثار برگزیده معرفی می شوند.
وی همچنین با  اعلام این كه درمراسم افتتاحیه كنگره شعر شفق از در پیشكسوت شعر آیینی تقدیر و تجلیل به عمل می آید، اظهار كرد: در مراسم افتتاحیه از علی موسوی گرمارودی به عنوان شاعر موثر عاشورایی و محمدرضا سنگری به عنوان محقق و پژوهشگر عاشورایی تقدیر و تجلیل به عمل می آید.
مجاهدی با بیان این كه دوشنبه 20 آذر ماه مراسم افتتاحیه اولین كنگره شعر آیینی در حوزه هنری برگزار می شود، عنوان كرد: در روز نخست برگزاری این كنگره همچنین میزگرد تخصصی با حضور قربان ولیئی، محمدرضا سنگری و علی موسوی گرمارودی پیرامون آسیب شناسی شعر آیینی و عاشورایی برگزار می شود.
حضور علی انسانی در كنگره شعر شفق
وی ادامه داد: همچنین بعد از ظهر 20 آذر برنامه ایی با حضور علی انسانی، شاعر آیینی كشورمان ، سخنرانی من به عنوان دبیر جشنواره و شعرخوانی 5 نفر از برگزیدگان كنگره و قرائت یك مقاله برگزیده در بخش پژوهش برگزار می شود و در پایان جوایز برگزیدگان اهدا می شود.
سه شنبه 21 آذر، برگزاری كنگره شفق در شهر مقدس قم
این شاعر همچنین گفت: سه شنبه 21 آذر نیز برنامه های نخستین كنگره شعر آیینی شفق در شهر قم ادامه پیدا می كند و ساعت 18 در سالن همایش های دفتر سازمان تبلیغات اسلامی مراسم اختامیه برگزار می شود. طی مراسم اختتامیه 7 نفر از برگزیدگان به شعر خوانی می پردازند و 5 نفر از شعرا ی روحانی شهر قم نیز به شعر خوانی می پردازند.
در این مراسم همچنین ناصر فیض به عنوان قائم مقام دبیر هنری اولین كنگره شعر آیینی شفق حضور داشت و اسامی داوران را اینگونه اعلام كرد: علی مجاهدی، جواد محقق، محمود حبیبی كسبی و ناصر فیض داوران این جشنواره بوده اند و همچنین جوایز برگزیدگان 20 میلیون ریال وجه نقد است و دو جایزه ویژه نیز به نفرات تاثیرگزار در شعر آیینی كشورمان اهدا می شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

این سایت توسط گروه مهندسی نرم افزار انعکاس برتر طراحی و اجرا شده است