عیدالله الاکبر اشعار ویژه عید غدیر

ترتیل قرآن کریم 30 جزء

 

بخش های ویژه سایت مداحان قم
اخبار مذهبی , مداحی , مداحان , شاعران
اشعار مذهبی , اشعار مداحی
دانلود مداحی , مداحان اهلبیت ,مداحان قم
گلزار شهدای مجازی,وصیت نامه خاطرات شهدا کلیپ شهدا صدای شهدا
معرفی نامه و زندگی نامه مداحان و شاعران اهل بیت

اوقات شرعی

افراد آنلاین

ما 30 کاربر آنلاین داریم

آمار بازدیدکنندگان

امروز
دیروز
این هفته
این ماه
کل آمار
5342
6322
24944
115748
31021615
Your IP: 44.200.230.43

حاج قاسم رضاییحاج قاسم رضایی :

دوستان مداح ، مخصوصا جوان تر ها پایه ی امام شناسی خودشان را تقویت کنند ...

 

 

با امام حسن مجتبی (علیه السلام) بیشتر آشنا شویم !
یک حدیث سه کلمه ای دیدم از خود امام حسین (علیه السلام)راجع به امام حسن (علیه السلام)که خیلی برای من لذت بخش بود، امام حسین (علیه السلام)فرمودند که : حسنٌ اَفضلُ منی حسن بهتر از من است. عظمت قیام عاشورا باعث شده که ما متأسفانه امام حسن (علیه السلام)را خیلی نبینیم با اینکه این توصیه پیغمبر (صلی الله و علیه و آله) است که هر دو امام هستند. خیلی جالب است یک حدیث از کعب مالک، کعب مالک محافظ پیامبر (صلی الله و علیه و آله) بود (محافظ نه به معنای بادیگارد) هر جا پیغمبر (صلی الله و علیه و آله) می رفت کنارش بود؛ میگوید که هر جا پیامبر (صلی الله و علیه و آله) امام حسن (علیه السلام)را می دید می دوید به سمت او بغلش می کرد پیشانی اش را می بوسید زیر گلویش را می بوسید او را به آغوش می فشرد. می گوید من یکی دوبار گفتم آقا چرا این کار را می کنید گفت حسن مایۀ آرامش من هست. از این دست روایات خیلی داریم. امیدواریم دوستان مداح مخصوصاً جوان تر ها از این سنین بروند پایۀ امام شناسی خودشان را تقویت بکنند ما هم ضعیفی هستیم من خودم وقتی با یک مطلب مواجه می شویم بعد از سی سال مطالعه حسرت می خورم می گویم ای کاش این را ده سال، بیست سال پیش یاد می گرفتم. در کنار پرتو عظمت عاشورا به امام حسن (علیه السلام) توجه نشده و جفا شده در حق امام حتی در کتابهایی که راجع به امام نوشته شده است. باور کنید اگر الان مسابقه بگذاریم که چرا به امام حسن (علیه السلام)می گویند کریم خیلی ها نمی توانیم پاسخ بدهیم. مفاد صلح امام حسن (علیه السلام)کجا قرار داشت به واقع خیلی هایمان نمی توانیم جواب دهیم، حالا اینها بگذریم حتی راجع امام حسن (علیه السلام) یکی بلند بشود بیست دقیقه یک مجلس مستقل بدون اینکه ورود پیدا کند به امام حسین(علیه السلام)و حضرت زهرا(علیها السلام) بخواند به واقع همه می مانیم.

سایت مداحان قم www.maddahan.com
مداحان تک امامی
من گاهی وقتها به مداحان می گویم چند امامی هستی تعجب می کنند می گویند خوب حاج آقا معلوم است دوازده امامی هستم میگویم خوب از امام هادی (علیه السلام)بخوان میگوید بلد نیستم می گویم پس شدی یازده امامی میگویم از امام عسگری (علیه السلام)بخوان می گوید بلد نیستم میگویم پس شدی ده امامی از امام باقر (علیه السلام)امام سجاد (علیه السلام) می گوید بلد نیستم همین طوری یکی یکی می آیم بالا میگه من فقط بلدم از امام حسین (علیه السلام)بخوانم، می گویم پس تو شیعه تک امامی هستی. حالا بیاییم یه مقدار بالاتر ببریم پدر این آقای عبدوس که خیلی آدم وارسته ای بود میگفت: خواب  دیدم که این داستان و آقای سازگار به شعر در آورده فکر کنم در نخل 3 باشد صفحه 211 ، میگفت که خواب دیدم قیامت برپا شده گفتند آقا تو مداحی و سخنرانی یک عده آمدند استقبالت شمردم دیدم ده، دوازده نفرند گفتم شما گفتید ما شهدای کربلا هستیم امام ما را فرستاده است، به استقبال شما، گفتم آقا شهدای کربلا هفتاد و دو نفر بودند یا به عبارتی بیشتر بودند گفتند آقا شما تو این چند سالی که خواندید چون فقط نام ما را بردید و از ما گفتید فقط ما آمدیم بقیه شهدا نیامدند. خود این شهدای کربلا جایگاهی دارند که باید روی اینها را کار کنیم.

سایت مداحان قم www.maddahan.com
عنصر تاریخ در مقتل شناسی
از بحث ما چند هفته ای گذشته است امیدواریم که کسی یادش نرفته باشد. تا تقسیم بندی را گفتیم در شش بخش و یکی از مهم ترین مراحل مقتل شناسی عناصر مقتل شناسی است. مثلاً یک خودرو را یک میکانیک بخواهد بشناسد می داند که از چه اجزایی تشکیل شده از چه عناصری تشکیل شدهاست. علم در مقتل شناسی یکی از ملزومات مقتل شناسی است که شانزده عنصر را اجمالاً عرض می نمایم یعنی حداکثرش شانزده عنصر را علمای مقتل شناس و مقتل نویس قائل اند. اولین عنصرش علم تاریخ است اگر این کتابهای تاریخ را بخونید الان یک سری از کتابهای قدیمی چاپ جدید شده یک انتشاراتی است در خیابان دوازدهم فروردین نبش چهار راه دوم انتشارات زوار، این تاریخ بیهقی، دیلمی، طبری و یعقوبی را آمدند چاپ جدید انجام دادند خیلی زیبا نوشتند. شما اگر این سریال های مذهبی را نگاه کنید اولین سندی که نوشته است تاریخ طبری است، مقتل مثلاً این کتاب مقتل ابی مخنف که البته اصلش دست ما نیست و منصوب به ابی مخنف است و حتی از روی بعضی از کتابها نوشته است اولین کتاب مقتل امام حسین (علیه السلام) منصوب به ابی مخنف است. این قصۀ تاریخ این است که مورخ آمده به طور گسترده راجع به یک موضوع تاریخی بحث کرده است اما مقتل نگار نه، چه کار میکند؟ می آید گذرا از یک چیزی می گوید از اوصاف امام هم میگوید از حوادث هم میگوید. تاریخ شناسی از چند جهت اهمیّت دارد اول توصیه قرآن است که دو سوم قرآن هم تاریخ است یعنی پند و عبرت گیری. بالاخره یک مداح اولین چیزی که باید یاد بگیرد عبرت گیری است، که بزرگان هم گفتند از دیگران عبرت بگیرید که مایۀ عبرت دیگران نشوید. خیلی حرفها در تاریخ خوابیده است که به درد من و شما می خورد مثلاً حضرت زهرای مرضیه (علیها السلام)به امیر المؤمنین (علیه السلام)که وصیت می کنند می گویند ای علی اگر معذوری وصیت من را به اجرا در بیاوری چون امیر المؤمنین (علیه السلام) در بعضی شرایط معذور بود، اگر معذوری من وصیتم را به زبیر بگویم، این به چه معناست یعنی اینکه زبیر محرم اسرار خانه حضرت زهرا(علیها السلام) است. این تاریخ است و حتی چیزهای فقهی هم در تاریخ خوابیده است. شما وقتی مقتل می خوانید اگر تاریخ نگار باشید وقتی مقتل را می خوانید به چیزهای دیگر هم پی می برید به فقه و چیزهای دیگر. چرا حضرت زهرا (علیها السلام)در اولین فریادش امیرالمؤمنین (علیه السلام)را به کمک نمی طلبد؟ چرا؟ ببینید این فقهی است، اصلاً جواب شرعی داریم برای آن اگر حضرت زهرا (علیها السلام) می گفت یا علی خذینی بر امیر المؤمنین(علیه السلام)واجب می شد که برود از حضرت زهرا (علیها السلام)حمایت کند، کشته می شد و جامعه بی امام می ماند حضرت زهرا(علیها السلام)این را می داند که اگر او را صدا کند می آید و در این مهلکه کشته می شود و از دنیا می رود بدون اینکه هیچ ثمره ای داشته باشد و می گویند علی (علیه السلام)برای حکومت هم خودش را به کشتن داده است هم بچه هایش را هم همسرش را. اما علی(علیه السلام)باید زنده باشد که این حوادث را تاریخ بداند فلذا حضرت زهرا(علیها السلام)می گوید فضه تو بیا کمکم کن.

سایت مداحان قم www.maddahan.com
بررسی همه جانبه زندگی اهل بیت (علیه السلام)
ببنید این نگاههای تاریخی به مقتل اینگونه است. حتی دانستن تاریخ انبیاء به روضه خوانی کمک می کند اطلاعات انبیاء در هر مقتلی نیست در تاریخ باید بخوانید از آدم ابوالبشر از قصه هابیل بگیر بیا تا برسد به پیغمبر(صلی الله و علیه و آله).ا مثلاً پیامبر (صلی الله و علیه و آله) چند دسته مصائب دارد که ما اصلاً به آن دقت نکرده ایم مثلاً مصائب اقتصادی خوب این مصیبت است، خوب بالاخره شما یه کسی را سه سال حبس کنی در یک جایی در یک درّه ای آن هم در گرمای عربستان نه سایبانی نه امکاناتی هیچ چیزی، به حدی که می گویند چند بار پوست عوض می شده است، در شعب ابیطالب با همۀ گرفتاری ها این مصیبت اقتصادی است، تحریم اقتصادی است. مصیبت سیاسی، مصیبت فرهنگی، پیغمبر (صلی الله و علیه و آله) را ساحر می خواندند جادوگر می خواندند خوب اینها در تاریخ موجود است. مصیبت خانوادگی، مصیبت اجتماعی اینها رو شما بررسی بکنید خودش پنجاه تا روضه برای پیغمبر(صلی الله و علیه و آله) می شود. همین روضه موسی بن جعغر (علیه السلام)را که من و آقای فراهانی آن را فهرست کردیم من این را در بوشهر تشریح کردم یک جوانی بلند شد گفت حاج آقا یک چیزی بگویم گفتم بفرمایید گفت: این تشریحی که شما از روضه موسی بن جعفر(علیه السلام)کردید من حساب کردم میشود یکصد و بیست و شش سال روضه موسی بن جعفر(علیه السلام) خواند بدون اینکه تکرار بخوانیم. ما یک جایی بودیم بنده خدمت یکی از بزرگان روضه موسی بن جعفر(علیه السلام)خواندم آن آقا فرمودند اولین بار است که ما موسی بن جعفر(علیه السلام)را خارج از زندان شناختیم که چه کاره بوده است کجا بوده است و روضه های خارج از زندان او را هم شنیدیم. لذا تاریخ خیلی مهم است و آشنایی با آن و انواع تاریخ نگاری بعد خود تاریخ اهدافی دارد مثلاً خود شما وقتی اهداف تاریخ نگاری را ندانید می بینید بعضی تاریخ نگارها آمدند خودشان را معرفی کردند بعضی ها آمدند سلاطین را معرفی کردند بعضی ها آمدند خودشان را معرفی کردند بعضی ها آمدند مکتب را معرفی کردند بعضی نصبشان را معرفی کردند. وقتی که طرف آمد یک شعری را نزد پیامبر(صلی الله و علیه و آله) خواند پیامبر (صلی الله و علیه و آله) دو تا اشکال از او گرفت یکی اینکه به نصبش اشاره کرده بود یکی اینکه به قوم خودش، پیامبر(صلی الله و علیه و آله)  فرمود: بگو شمشیر میزنم برای احیای دین و برای احیای اسلام تو برای خودت می خواهی شمیشر بزنی حتی در شعر هم پیغمبر(صلی الله و علیه و آله) از او ایراد گرفت. اینها نکاتی است که در تاریخ خیلی زیباست. نگاه تاریخی به روضه هیچ وقت آدم را خسته نمیکند البته روضه که کسالت نمی آورد. الان خیلی جاها تا امام حسین(علیه السلام)را زیر سم اسب نکنند کسی گریه نمیکند این خطرناک است این خطری است که چند قرن گذشته نیز در کشور ما وارد شد است. شاه اسماعیل صفوی آدمی اهل روضه بود می دید هیچ کس گریه نمیکند پرسید چی شده؟ گفتند از بس مداحان روضه مکشوفه خوانده اند مردم اصلاً قسی القلب شده اند و گریه نمی کنند، اعلام کرد امسال محرم هیچ کس حق ندارد روضه بخواند بجای آن شعر بخوانند مدح بخوانند خلاصه یک سال دو سال جلوی روضه خوانی مکشوف را گرفت بعد از آن گفت حالا می خواهید روضه بخوانید، بخوانید چنان شد که تا مداحان می گفتند السلام علیک یا اباعبدالله مجلس بهم می ریخت.

سایت مداحان قم www.maddahan.com

تعاریف و دسته بندی ریز مقاتل
ما باید انواع تعاریف و دسته بندی های ریز مقتل را بدانیم، شش تا دسته بندی را جلسه قبل برای شما گفتیم حالا این شش تا دسته را به بیست و پنج قسم تقسیم کردیم که می خواهم اینها را امشب اگر وقت بشود بگوییم:
1.     آشنایی با ترجمه های فارسی مقاتل، مقاتل فارسی به عربی و عربی به فارسی؛
الان قاطی شده آخه این فارسی و عربی چون تقریباً تمام حرفهایش یکی است جز چهار مورد، قاطی شده با هم می گویند فارسی را پاس بدارید می گویند ضیافت نگوییم، بفرمایید مهمانی میگوییم خوب سحر چه می شود می گویند بلند شویم نیمه شب بخوریم، افطار چی عربی است به جایش چه بگوییم، خوب نمیشه. واقعاً بعضی از کلمات عربی در فارسی است که معادل ندارد به جایشان چه بگوییم. چرا ما میگوییم بروید ترجمه مرحوم شهرانی را بخوانید چون مرحوم شهرانی عرب زبان بوده است. ابنی، ولدی ، بُنَیَّ هر سه یک معنی را می دهد ولی موارد استفاده اش فرق می کند می خواهد نصیحت کند می گوید یا بُنَیَّ ولی جایی که جیگرش می سوزد می گوید ولدی. ما باید بشناسیم این مقتل عربی بوده ترجمه فارسی شده یا فارسی بوده به عربی ترجمه شده است چون مثلاً این روضه الشهدا فارسی است و ترجمه شده به عربی یه آشنایی اجمالی با این مقتل باید داشته باشیم.
2.     آشنایی با نگرشهای صحیح و غیر صحیح مقتل
شش تا نگرش البته در بعضی مکاتب هفت نگرش البته ما مجموعاً جمع کردیم شش نگرش مقتل شناسی داریم برای همین است که عاشورا دستخوش نگرش و تحریفات شده برای همین نگرش ها است. یک عده می گویند امام حسین (علیه السلام) کشته شده است که فقط ما برایش گریه کنیم تا در قیامت شفاعتمان کند. یه عده می گویند همین تاریخ نگارها، که امام مصلحت دین را خیلی اهمیت نداده است، امام حسن(علیه السلام) مصلحت اندیش بود امام حسین (علیه السلام) محلصت اندیش نبود و آمد قیام کرد و به ضرر دین بود چون خیلی آدم کشته شدند و هیچ نتیجه ای نداشت. جامعه شناس ها می گویند وقتی ما از امام حسین(علیه السلام) تعریف می کنیم باید از یزید (علیه لعنه) و ابن زیاد (علیه لعنه) هم تعریف کنیم چرا؟ توی همین دانشگاه های خودمان گفتند، آقای دکتری در دانشگاه تهران گفته است: چرا یزید را لعنت می کنید یزید آدم مدبری بوده و خداوند هم فرموده است که آدمهای مدبر را دوست دارد.حالا چه تدبیری کرده است؟ تدبیر کرده ابن زیاد را از بصره انتقال داده کوفه زیر حکمشم نوشته ای ابن زیاد چون تو سابقه خودت، پدر و مادرت بدتر از ما خراب است حواست باشد می خواهی وارد کوفه بشوی با یک هیبت دیگری برو، با چه هیبتی؟ با هیبت حسین بن علی(علیه السلام) برو که مردم تو را راه بدهند  وگرنه تیکه بزرگت گوشت است. خوب تدبیر کرده است جامعه شناسان میگویند نباید لعن کنیم به یزید و ابن زیاد را ابن زیاد هم تدبیر کرده شمر را فرستاده کربلا وگرنه شاید عمر سعد در کربلا کوتاه می آمد و برویم بالاتر نگرش صوفیانه که می و مطرب و چنگ و در اشعار عمان سامانی و مولوی و از این قبیل اشعار فوق العاده زیاد است، الان ما شعر می خوانیم به بهانه اینکه متعلق به فلان شاعر است این صوفیانه گرفتاریهای صوفیانه هم دارد که الان مداح ها سر از سفره خانه های سنتی و ای کاش اونجا باشد سر از خانقاه ها درآوردند موهای بلند و ریشهای آنچنانی و از این قبیل موارد. این خطرات صوفیانه است که دقیقاً هم وهابیت دست روی این نقطه گذاشته است که ما رفتیم از منظر صوفیانه داریم امام حسین(علیه السلام) را به مردم معرفی می کنیم مثلاً امام حسین(علیه السلام) الست نوشید و مست روی زمین کربلا افتاد. شما کجا تو کلام اهل بیت (علیهم السلام) چنین چیزی سراغ دارید و ادبیات سلطنتی که در اشعار روضه آمده است حتی در مقاتل ما و کتابهای ما که بحث  آن مفصل است.

3-      نگرش فقهی، عمل امام وجوب شرعی بود
دو طرز فکر وجود دارد، یه عده می گویند امام برای امر به معروف و نهی از منکر آمد قیام کرد خود امام هم این مطلب را فرموده است اما خود امام حسین (علیه السلام) می گویند در امر به معروف و نهی از منکر اگر اضرار به نفس باشد وجوب ساقط می شود، اینجا تکلیف چیست؟ می گویند امام تکلیف انجام داده، جهاد انجام داده است. جهاد هم بدون اسباب، چهار صد نفر در مقابل یک سپاه، خوب این هم نمی شود پس داستان چیست؟ می رویم سراغ نگرش ششم که امام شناسی باشد از منظر امام نگاه میکنیم به قتلگاه نگاه میکنیم به اسارت از این عینک عالم نگاه میکنیم، ای خدا را دیده چشم آفرینش در نگاهت، اگر عاشورا را با نگاه امام حسین (علیه السلام) نگاه کردی هم امر به معروفش درست درمی آید هم جهادش درست در می آید همه چیزش درست درمی آید بسیاری از کتب ما چون با این دو طرز فکری که عرض شد نوشته شده است، ما می بوسیم و کنار می گذاریم حالا می خواهد اسم آیت الله روی آن باشد می خواهد نباشد، نگرش، نگرش غلطی است . البته آن آیت الله آدم بی سوادی نبوده است آیت الله ذهنی که از مدینه تا مدینه را نوشته است آدم بسیار با سوادی است اما در مقتل نگرش او با دیگران فرق می کرد می گفت هرچه دل تنگت می خواهد بنویس. بعضی ها با اعتقاد به تسامح و تساهل در ادله و سنن کتاب می نویسند این خطر بزرگی است. امام(علیه السلام) با تسامح و تساهل کنار نیامده است که بخواهیم با آن نگاه قیام عاشورا را بررسی کنیم.

سایت مداحان قم www.maddahan.com

4- آشنایی با مختصات جغرافیایی، زمانی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی قیام ها بویژه عاشورا
یک نمونه  را برایتان می گویم آنهایی که رفتند کربلا خیمه گاه امام حسین (علیه السلام) را با چه دیدی دیده اند، اما رئیس ستاد ارتش آمریکا یک ژنرال نظامی است با چه دیدی دیده است، این مغزش در عالم جزء برترین ها است از نظر نظامی گری رفت خیمه گاه امام حسین(علیه السلام) بعد از اشغال عراق رفت داخل محل خیمه گاه امام حسین (علیه السلام) چندین بار رفت داخل و آمد بیرون، یک مأمور عراقی این را نوشته است می گوید آمد بیرون گفت: این جایگاه، فوق العاده استراتژیکی ساخته شده است این جایگاه را چه کسی ساخته است گفتند این برای هزار و چند صد سال پیش است الان این نما را رویش درست کرده اند دقیقاً به همین شکل بوده استو گفتند چه کسی این را ساخته است گفتند صاحب این گنبد امام سوم شیعیان امام حسین(علیه السلام) است گفت: به طرف حرم امام حسین(علیه السلام) احترام نظامی گذاشت گفت نه قبل از این چنین مغزی آمده نه بعد از این خواهد آمد، گفت فوق العاده استراتژیک است. مثلاً خیمه زن و بچه ها را که دیده بود می گفت، نگاه کنید وقتی کشته ها را می آوردند این زن و بچه ها به هیچ وجه نمی توانستند آنها را ببینند. امام حتی اینها را فکر کرده است ما اینها را کجا گفته ایم؟ در مقتل ما مظلوم امام حسین(علیه السلام) را از مدینه کشاندیم بردیم  او را زیر سم اسب کردیم بعد او را بالای نیزه بردیم، همین را بلدیم. یک آخوندی می گفت تو اصفهان یه روز دیدم یک نفری در خونه من را دارد می زند رفتم در و باز کردم دیدم یک آقایی است گفت حاج آقا من همسایه شما هستم شما چند سالتان است؟ گفتم پنجاه و هفت سال، چند سال منبر می روید؟ گفتم سی سال گفت: امام حسین (علیه السلام) چند سالشان بود؟ گفتم پنجاه و هفت سال، گفت سی سال دارم منبر شما را گوش میدهم شما فقط امام را آوردی کردی توی گودال قتلگاه این امام شما تو این پنجاه و هفت سال کجا بوده است؟ آنها را برای من بگو، گفت من یک مسیحی هستم. گفت من رفتم نشستم سه سال منبرم را تعطیل کردم فقط یکصد و هفتاد و پنج روز امام از بسیت و هشت رجب تا دهم محرم را خلاصه برداری کردم به این نتیجه رسیدم که اگر من صد سال روزی سیصد و شصت و پنج منبر برم، باز هم مطلب اضافه می آورمو کجا ما امام را شناختیم ؟

سایت مداحان قم www.maddahan.com

امیر المؤمنین(علیه السلام) فرمود هرکسی می خواهد تبلیغ دین مردم را بر عهده داشته باشد باید سه تا خصوصیت داشته باشد 1) هر سؤالی از او میکنند پاسخ دهد  2) هرگاه دیگران در پاسخ دادن درماندند او پاسخ دهد 3) حرفی که می زند به درد دین و دنیای مردم بخورد. به دینش درست به دنیاش چرا ربط داشته باشد؟ ربط آن به آیه 35 سوره حج بر می گردد، الَّذينَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ الصَّابِرينَ عَلى‏ ما أَصابَهُمْ وَ الْمُقيمِي الصَّلاةِ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ، که احیا کنندگان شعاعر الهی چهار تا ویژگی داشته باشند. آقایان خدا ترسی در مداحان دارد صفر می شود همه باهم درگیرند، بخاطر اینکه خدا ترسی در وجود ما نیست. چرا تأثیر کلام نداریم؟ این همه غیبت این همه جو سازی. دوم صبر مداحی کار سختی است به شما گیر می دهند که این شعر مال کی بود سند این روضه کجاست این چه لباسی است پوشیده ای؟ امروز زیاد خواندی، امروز کم خواندی. مردم اینطور هستند دیگه سوم کسی که حرف دین میزند خودش باید نماد دین داری باشد چهارم هرکسی یک فقیری را سر زده در این ایام بگوید انفاق چی هست پس.
باور بکنید که تبری دارد در قلبهای ما کشته می شود یکی از نشانه هایش تکثر در محبت است یعنی چه آقا؟ نمونه های آن مثلاً: هرلباسی میخواهی بپوش کی گفته مداح باید سنگین باشد هر مدلی که می خواهی بگرد، پشت ماشینت بزن یابن الحسن بعد داخل ماشین هر نواری میخواهی گوش کن نوار گوگوش گوش بده بعد بیا سبک درست کن برای امام حسین(علیه السلام) اینها را می گویند تکثر در محبت، اولین جایی که دشمن ورود پیدا می کند در جنگ نرم همین تکثر در محبت است تکثر در محبت غیرت زدایی می آورد من اینها را می گویم شما دارید می بینید در جامعه. والسلام و علیکم و رحمه الله و برکاته.


سایت مداحان قم www.maddahan.com

نظرات  

 
0 #1 prahmad14 1393-10-16 16:02
سلام تشکر میکنیم از مطالب خوب و ارزندتون
نقل قول
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

این سایت توسط گروه مهندسی نرم افزار انعکاس برتر طراحی و اجرا شده است